أكرم القصاص - علا الشافعي

موكب المومياوات الملكية.. اعرف كواليس تنفيذ وتصميم الإكسسوارات الفرعونية

الأحد، 04 أبريل 2021 10:00 م
موكب المومياوات الملكية.. اعرف كواليس تنفيذ وتصميم الإكسسوارات الفرعونية جانب من مراحل تنفيذ الإكسسوارات
كتبت - نورا طارق

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

انبهر العالم أجمع أمس بحفل موكب نقل المومياوات الملكية من المتحف المصرى إلى المتحف القومى للحضارة المصرية بالفسطاط، وشهد برنامج الحفل استعراض شارك به عدد كبير من الشباب الذين ارتدوا أزياء مستوحاة من الزى الفرعونى وإكسسوارات فرعونية من تاج وأحزمة مطلية بالذهب، أبهرت المشاهدين وجعلتهم يشعرون كما لو أن آلة الزمن عادت بهم للوراء لحضور موكب فرعونى لأحد الملوك أثناء انتقاله من التحرير لمنطقة الفسطاط.

أثناء تنفيذ الإكسسوار
أثناء تنفيذ الإكسسوار
أثناء تنفيذ تصميم الإكسسوار
أثناء تنفيذ تصميم الإكسسوار

ووراء تنفيذ تصميم الإكسسوارات عدد من المصممين الشباب الذى يتمتعون بحس فنى، وحب عميق لبلدهم، منهم يمني راشد، الطالبة بالسنة النهائية بأحد المعاهد الخاصة  للفنون التطبيقية، والتى تحدثت لـ"اليوم السابع" عن كواليس تنفيذ الإكسسوارات الفرعونية للعارضين بموكب نقل المومياوات الملكية.

وقالت يمنى:"أنا أشتغلت تحت إشراف مصممة الإكسسوار ياسمين عبدالوهاب، ودكتور خفاجي مصمم الملابس، وهما مصممين الأزياء والإكسسوار للعارضين بالحفل، وشاركت أنا ومجموعة من زملائى فى تنفيذ الإكسسوارات بداية من شهر أكتوبر الماضى".

أحد المشاركين
أحد المشاركين

وتابعت يمنى التى تعمل أيضاً بمجال تصميم الملابس السينمائية :"شاركت فى تنفيذ جميع قطع الإكسسوارات من تيجان وأحزمة، أنا وزملائى مثل منة أحمد و هبة شبانة، وغيرهم من الزملاء اللى شاركوا فى تصميم إكسسوارات العارضين المشاركين فى عرض موكب المومياوات الملكية ".

أحد مراحل تنفيذ الإكسسوار
أحد مراحل تنفيذ الإكسسوار

شعرت يمنى بالسعادة عند مشاهدة ثمار عملها هى وزملائها أمس فى الحفل موكب المومياوات الملكية، حيث قالت :"فرحت جداً وأنا بتفرج على الموكب والاحتفال، اللى اتنفذ بمجهود ناس كتير جداً متخصصين في حاجات مختلفة لمدة شهور، عشان ده يطلع بالشكل الحلو ده، وانبسطت من النتيجة اللى حققها عدد كبير جداً من ناس اللى اشتغلت على تحضير الحفل".

تنفيذ الإكسسوار
تنفيذ الإكسسوار
يمنى وإحدى المشاركات فى تنفيذ تصميم الإكسسوار
يمنى وإحدى المشاركات فى تنفيذ تصميم الإكسسوار

تذكرت يمنى أثناء مشاهدتها لحفل موكب نقل المومياوات الملكية أمس كواليس تنفيذها هى وزملائها لإكسسوارات العارضين، حيث قالت:" كنت فخورة إن قطع الإكسسوارات عجبت الناس، لأنها نتاج لسهرنا وشغلنا وتعبنا فى تنفيذ تصميم كل تفصيلة من الإكسسوارات اللى ظهرت على العارضين، واللى اتعملت بكل حب لبلدنا مصر".

داخل الورشة
 
 
وعن كواليس تنفيذ الاكسسوارت، قالت يمنى:"اكتر حاجة كانت مخوفاني وانا شغالة فى تنفيذ الاكسسوارت هي الجمهور الكبير والمهم اللى هيشوف الشغل، وحسيت بالمسئولية وإن المفروض أقدم حاجة على مستوى عالى، وعشان أقدر أحقق ده أنا وزمايلى، كنا بنستخدم خامات جديدة ونختبر جودتها ومدي تحقيقها للغرض والمستوى اللى عايزينه، وطبعا كل حاجة كان ليها مواعيد تسليم لازم نلتزم بيه ونخلص الإعداد الكبيرة من كل القطع المطلوب تنفيذها".
 
و أضافت:"كل الإكسسوارات شغل يدوي بكل تفاصيلها ودي كانت أكتر حاجة مخيفة من وجهة نظري، لأن كان مطلوب مننا نوحد شغلنا وفى النفس الوقت نقدر ننفذ حاجة مميزة، وعلى المستوى الشخصى، كنت بحاول أوفق بين دراستى لأنى في بكالوريوس السنة دى تصميم أزياء والأولي علي دفعتي، وعشان أحافظ على ده قدرت أوفق بين شغلى فى تنفيذ الإكسسوار ودراستى فى الجامعة وشغلى الخاص ".
 
 
داخل ورشة تصميم الإكسسوارات
داخل ورشة تصميم الإكسسوارات
صورة أخرى داخل الورشة
صورة أخرى داخل الورشة
صورة أخرى
صورة أخرى
مرحلة تنفيذ الإكسسوار
مرحلة تنفيذ الإكسسوار

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة