خالد صلاح

برعاية سوبر كورة

سوبر كورة

عفوا.. لا يوجد مباريات اليوم

فيديو.. ليه هنعدل الدستور؟.. اعرف قبل ما تاخد القرار

الأحد، 17 فبراير 2019 02:23 م
فيديو.. ليه هنعدل الدستور؟.. اعرف قبل ما تاخد القرار
إعداد - محمد أسعد

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
اليوم السابع بلس
 
ينشر "اليوم السابع" سلسلة من الفيديوهات لشرح التعديلات الدستورية المقترحة، والتى يناقشها مجلس النواب، خلال الفترة المقبلة..

"كلنا طبعا مهتمين بموضوع التعديلات الدستورية اللي بيناقشها مجلس النواب الفترة دي..قبل ما نتكلم عن إيه هى  التعديلات، خليني أشرحلك "ليه حنعدل الدستور؟" 

"فاكرين وقت وضع دستور 2014، والظروف اللى حصلت ساعتها من مظاهرات وأعمال إرهابية، ومطالب فئوية وشد وجذب بين أطراف كتير.."

"دستور 2014 زيه زي كل دساتير العالم، نص على طريقة تعديله، وده لأن الدساتير صناعة بشرية، وزي ما قالت المحكمة الدستورية العليا إن الدستور وثيقة تقدمية نابضة للحياة لا تكف عن أوجه التطور والتقدم.."

"يعني زي ما الشعب وافق عليه قبل كده.. من حقه يقول كلمته ويعدله، ويعدل أي مادة فيه عشان تتواكب مع العصر.. وعشان كده كل دول العالم بتعدل دستورها كل كام سنة.."

" دولة زي فرنسا عدلت دستورها 24 مرة، مش بس كده، أول تعديل تم بعد أقل من سنتين من وضع الدستور في 1958..أقولك كمان! دى عدلت الدستور 3 مرات في سنة واحدة..

طب عارف أمريكا عدلت دستورها كام مرة؟

27 مرة..

طب ألمانيا؟

عدلته 62 مرة..

"عاوزه أقولك إن الدستور وثيقة مش إلهية، وعشان كده بتتعدل عشان نحقق ضمانات أكتر.. والشعب بس هو اللي يملك الموافقة أو رفض التعديلات.. يعنى الشعب صاحب الكلمة"

في حلقاتنا الجاية..هنشرحلك مضمون كل تعديل.. لأن ده واجب علينا .. زي ما واجب عليك تقراها وتفمهما كويس، عشان متديش فرصة لحد يضحك عليك.


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

Ayman

شوف ازاي

وحياه النبي

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري وطني .ضد الاغبياء اعداء تقدم مصر و المصرين

كل مصري وطني عاقل مع تعديل كثير من مواد الدستور

1-اطلب من كل مصري وطني محترم الموافقة لتعديل الدستور في هذه المواد ان تكون فترة الرئاسة عشر سنوات و يكون من حق الرئيس الترشح لاكثر من مدة مادام قادر علي العطاء و تطوير مصر و المصرين و اعادة صلاحيات الرئيس و 2- تغليظ العقوبات علي بعض الجرائم و تقليص طريقة الاجراءات الجنائية حتي يتمكن المظلوم من اخذ حقه في اقصر مدة تقاضي 3-تغير قانون الاجار القديم رحمة بالمالك مع تعديل الدستور .. اللهم اني بلغت اللهم فاشهد

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد مصطفى سليم

أتمنى دستور أفضل لمصر

ما أعظم القرآن دستور ثابت لا يتبدل ولا يتغير ويناسب كل زمان ما أعظم الإسلام. أطالب في التعديلات الجديدة بوضع تعديل ينص على مجانية استخدام ذوي الاحتياجات الخاصة لوسائل المواصلات ومجانية العلاج حتى يتم شفائه أو حتى يستطيع أن يندمج في المجتمع. أطالب في الدستور بوضع مادة تنص أن جميع الجهات ملزمة بالتعاون مع الباحثين حتى يستطيع الباحث إنجاز ما يطلب منه من دراسات  وضع مادة في الدستور تنص على ضرورة مناقشة عدد من الباحثين المتخصصين قبل إجراء أي تعديل أو تشريع قانوني، وفي حالة إجماع الباحثين على رفض التعديل يصبح القانون باطلًا وغير دستوري. 

عدد الردود 0

بواسطة:

momo

wwww

سبحان الله وهو الشعب كان قال حاجة على الدستور اصلا اتقوا الله فينا

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





لا تفوتك
الرجوع الى أعلى الصفحة