أكرم القصاص - علا الشافعي

صور.. أطفال يفترشون الأرض كبائعى خضروات فى تجربة محاكاة تثير الجدل

الإثنين، 26 فبراير 2018 05:51 ص
صور.. أطفال يفترشون الأرض كبائعى خضروات فى تجربة  محاكاة تثير الجدل أطفال يفترشون الأرض كبائعى خضروات
كتب محمد فيصل

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
 
 
تداول مستخدمو موقع التواصل الإجتماعى "فيس بوك" مجموعة من الصور لطلاب رياض الأطفال بمدرسة عمر بن الخطاب الشرقية، وهم يفترشون الأرض كبائعى خضروات، أمام كل طالب نوع من الخضروات مدون عليه الثمن .
 
وأثارت الصور حالة من الجدل لـرواد موقع التواصل الاجتماعي بين معارض لتلك الفكرة ومؤيد لها، وعلق أحمد محمود قائلاً :"لايجوز أن يظهر الطلاب كبائعين للخضار ويفترشون الأرض فذلك يعتبر إهانة للطفل داخل المدرسة التى يتعلم بها التى من واجبها تحسين وتنمية قدرة الطالب ليفيد المجتمع فى المستقبل ". 
 
بينما أيد أخر الفكرة معلقاً :" دي أنشطة للأطفال اسمها خبره مباشره يتعرفوا من خلالها على أسماء الخضروات والفاكهة ومن خلال النشاط أيضا يتعرفوا علي العملات للتنشيط قدراتهم على العملية الحسابية ويعرفوا عمليه البيع والشراء يعني ملهاش دعوه بالمستقبل دي أنشطة تعليمية". 
 
وأوضحت المدرسة فى بيان لها على صفحتها بموقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك" :"ردا على تعليقاتكم سواء بالمدح أو الذم نود أن نوضح لحضراتكم أن هذا النشاط الاجتماعي هو (محاكاة البيع والشراء ) كمؤشر من مؤشرات منهج (حقى العب واتعلم وابتكر) وهو من الأنشطة القائمة على اللعب الإيهامى للأطفال (لعب الادوار)، وكذلك التعرف على العملة وكيفية الادخار والاقتصاد وهذه كلها تابعة للمفاهيم الاجتماعية".
 
الجدير بالذكر أن المدرسة تقوم بعمل أنشطة جديدة للطلاب بطريقة متطورة فى التعليم مثل  تدريب الأطفال على عمل مناسك الحج والعمرة، ونشاط مسرحى لعروض  تحث الطلاب علي النظافة وتغطية الطعام وغسل اليدين قبل وبعد الأكل، وزيارات ميدانية للأماكن التاريخية وتدريب للموسيقي والنغمات والإيقاع، وغيرها من الأنشطة التى تطور من الأطفال بعيدًا عن الطرق التقليدية التى يمل منها الطالب. 
 
 
 
 
 

 


 


 


 


 


 


 


 


 
 
 









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

مصطفى محمود عبد المجير

صور.. أطفال يفترشون الأرض كبائعى خضروات فى تجربة محاكاة تثير الجدل

السلام عليكم ، فكرة رائدة رائعة غير مسبوقة مبتكرة ، من مميزاتها تقوم بتنمية شخصية الطفل وإعتماده على نفسه وازداد المعرفة لدية لمعرفة أنواع الخضار وطريقة التعامل مع العملة ومعرفتها وتدريب على العمليات الحسابية الأربعة (الجمع والطرح والضرب والقسمة) بدون تدخل من عضو هيئة تدريس ، كذلك تدريبه على الحوار بينه وبين المشتري والصدق في التعمل ، وووووووو ، سبب اعتراض البعض على هذه الفكرة من وجهة نظري هو كتر من الناس مبرمجين على أفكار وإجراءات وأعمال وعادات ووووو معينة ، رافضين كل فكرة أو تحديث أو ابتكار أو أو أو ، وهذه مشكلة ومعضلة كبيرة يتمتع بها اناس بنسبة عالية ، أتمنى لمن يهمه الامر من وزارة التربية والتعليم ، دراسة هذا النموذج من أصحاب الإختصاص بالحقل التعليمي دراسة علمية عميقة بتأني بعيدة عن التشنجات بمشاركة أولياء الأمور للطلاب ، ثم عرض النتيجة في حوار إعلامي على شاشات التليفزيون لنعلم ونعرف ونتيقن من نتائج الطرح والتجربة .

عدد الردود 0

بواسطة:

السيد

تاهيل الاطفال

ده برنامج تاهيل للاطفال و محاكاة للواقع فالطفل يتعود على كده عشان لما يكبر مش يتفجا بالواقع ههههههههههههه 

عدد الردود 0

بواسطة:

Professor Khatab

ارفعوا الاطفال عن الطين

هذا شئ مقبول لتعليم الطلاب اشياء حياتيه ومدرسيه ولكن العاقلون في مدرسه الشرقيه لا يريدون ان يرتفعوا عن الارض ويضعون هذه الاشياء علي طولات بعيدا عن الطين الذي ما زال عالقا بالعقل الذي جاء  بهذه الفكره..  

عدد الردود 0

بواسطة:

كريم

ما أغباها فكرة!

إلى أين يذهب التعليم في مصر؟  من خرج بهذه الفكرة الجهبذ؟  المدرسون هم من يحتاجون لتعليم من أول وجديد!

عدد الردود 0

بواسطة:

الفكرة

كفكرة كويسة بس

هو ماكانش الاطفال ممكن يبيعوا اي حاجة غير الخضار وعلى الارض - على العموم كل واحد على قد علامه

عدد الردود 0

بواسطة:

حسناء

ايه الخطأ

اطفال يجلسون علي الارض يقلدون بشر مش حراميه زي المسلسلات وناس شرفاء يكسبون عيشهم ولا لازم احنا نعمل ذا فويس علشان نعجب

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

وفيها ايه !!

وفيها ايه لما المدرسة تعمل للأطفال تجربة واقعية كأنهم فى سوق , بيتعرفوا على أنواع الخضر والفاكهة ويتعلموا يجمعوا ويطرحوا ويضربوا ويقسموا , كل ده وهما مستمتعين وحاسين انها لعبة , دى أفكار خارج الصندوق لتنمية مهارات الأطفال و دمجهم فى المجتمع , مره ناس قرايبنا جم يزورونا ومعاهم ولادهم , فأثناء تحضير الغدا اكتشفت ان معندناش خل للسلطة فقلت لطفل من ولاد الضيوف عمره تسع سنين انزل يا حبيبى للسوبر ماركت اللى قدامنا اشترى قزازة خل وانا هبص عليك من الشباك , وخدته للشباك وريته السوبر ماركت فين بالظبط , قدام البيت مباشرة , الولد اتلخبط وارتبك وخاف وكأنى بكلفه بعملية انتحارية لتفجير السوبر ماركت مثلا أو السطو المسلح عليه !! انا استغربت هو عامل كده ليه , فقلت لأمه هو ابنك عمره ما اشترى حاجة ؟؟ قالتلى اها فعلا عمره ما اشترى حاجة !! مرة تانية بقى كنت انا اللى فى السوبر ماركت وجه طفل يشترى  باكو شاى , الطفل ادى للبياع خمسين جنيه وباكو الشاى بأربعة جنيه ونص , البياع اداله خمسة وعشرين جنيه !! الولد خدهم ومعلقش وخارج عادى جدا , انا قلتله استنى يا بابا , انت اديت عمو  كام , قالى خمسين جنيه , قلتله وباكو الشاى بكام قال البياع بأربعة ونص , قلتله وانت دلوقتى معاك كام ؟ الولد مش عارف يعد الفلوس , كانوا عملتين من فئة العشرة وعملة من فئة الخمسة , قلتله دول خمسة وعشرين , فى شرع مين ان خمسين ناقص اربعة ونص يبقوا خمسة وعشرين ؟؟ البياع قال معلش انا مخدتش بالى , واداله الباقى , اكيد لو الأطفال دول كانوا عاشوا تجربة زى دى مكانوش بقوا كده , انا بحيى المدرسة دى على الأفكار المبتكرة اللى خارج الصندوق دى ويا ريت كل المدارس تعمل كده !!

عدد الردود 0

بواسطة:

م. هشـام عبد الكريـم

فكرة جميـلة :: ياريت نبنـي ونسـاعد على البنـاء

الفكرة جميـلة ومطبقة بالفعـل في كثير من المدارس الدوليـة في الامارات ... ولكن بطرق شيك ومعروضات شيك .. مثل الباسكويت والشيكلاته و اكياس البطاطس والحلويات و العلكة واللولي بوب .. الحاجات دي يعني ::: فكرة الخضـار كويسة جدا و اكل صحي كمان وحين يكون فيه وعي افضل لدى أوليـاء الأمور .. ممكن يتعمل أماكن و ترابيزات يوضع عليها الخضروات والفواكه .. الموضوع مسـألة امكانيات وموارد .. ياريت نشـجع الأفكار الجيدة ونطورها ونرفع قيمة الايجابيات موووش هـدم ونــقــد وخلاص ..

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري وطني .ضد الاغبياء اعداء التجديد

شئ جميل بس كان يجب علي ادارة الحضانة تعليم الاطفال ان يكون المكان منظم و نظيف لبيع الطعام

ان يكون في تطوير لبياع الخضروات ان يكون نظيف و جالس في مكان نظيف و عرض الخضروات علي صناديق نظيفة وليس علي الارض .. ولكن تجربة جميلة لتعليم الاطفال

عدد الردود 0

بواسطة:

khaledsoudi

عشت وشفت

كان علي ايامنا  في حصص اسمها التدبير المنزلي يعني بيعلموا البنات ازاي تعمل مربي وكيك وتعمل مفارش من الكوريشيه وخلافه في المدرسه علشان تروح تساعد امها في البيت وكانوا بيعلمونا ازاي نزرع نباتات في المنزل . اما الان نخلي الاولاد يعدوا علي  الارض ويبيعوا بقدونس وجرجير وخس ونقول بنجرب محاكه الواقع  والله اللي حاصل دا يتشال فيها وزيز التعليم شخصياً . ابقوا شوفوا اطفال اليابان والصين وحاولوا تقلدهوهم في مدارسهم . والعوض علي الله. 

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة