خالد صلاح

برعاية سوبر كورة

سوبر كورة
عفوا.. لا يوجد مباريات اليوم

لمنع تكاثرها والحفاظ على المنظر العام للحديقة..

بالصور.. "الزراعة" تستعين بطبيب أمريكى لإخصاء قطط حديقة حيوان الجيزة

الثلاثاء، 28 مارس 2017 06:18 م
بالصور.. "الزراعة" تستعين بطبيب أمريكى لإخصاء قطط حديقة حيوان الجيزة عمليات إخصاء القطط بحديقة حيوان الجيزة
كتب عز النوبى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قالت الدكتورة مها صابر، مدير إدارة حديقة حيوان الجيزة، التابعة للإدارة المركزية لحدائق الحيوان بالهيئة العامة للخدمات البيطرية بوزارة الزراعة: إن حديقة حيوان الجيزة استقبلت الدكتور هانى بطرس، الطبيب البيطرى الأمريكى الحاصل على ماجستير الجراحة فى مجال إدارة الألم والعلاج بالليزر والمتطوع مع العديد من منظمات رعاية القطط والكلاب الضالة بالولايات المتحدة الأمريكية، الذى خصص يوما واحدا خلال زيارته للقاهرة للحديقة لإجراء عمليات تعقيم إخصاء للقطط الموجودة فى الحديقة للحد من تكاثرها.

أطباء  اثناء عمليات الاخصاء  للقط  بحديقة حيوان الجيزة

أطباء أثناء عمليات الإخصاء للقط بحديقة حيوان الجيزة
 

وأكدت مدير حديقة الحيوان، فى تصريحات  لـ"اليوم السابع"، أن الطبيب الأمريكى الجنسية من أصل مصرى أجرى عمليات تعقيم لـ28 قطة ضالة، داخل حديقة حيوان الجيزة من خلال غرفة عمليات مجهزة تضم أطباء متخصصين من الحديقة، بإجراء عمليات لتعقيم القطط وما يسمى بـ"الإخصاء" لفقدان القدرة على الإنجاب للحد من زيادة إعدادها داخل الحديقة.

أطباء بيطريون أثناء عملية أخصاء القطط
أطباء بيطريون أثناء عملية أخصاء القطط

 

 وتابعت مها صابر، أن تعقيم القطط داخل الحديقة، ضمن خطة تطوير حديقة حيوان الجيزة للنهوض بمظهرها الحضارى، والحد من تكاثرها داخل الحديقة، والتحصين الدورى لها، للحفاظ على حياة الحيوانات البرية، لعدم انتقال أى من الأمراض المعدية لحيوانات الحديقة، لذلك تم التعامل مع القطط بشكل إنسانى على أيدى جراحين أخصائيين، وجمعيات مجتمع مدنى.

الدكتور هانى بطرس الطبيب البيطرى الامريكى يجرى عمليات إخصاء للقطط (2)
الدكتور هانى بطرس الطبيب البيطرى الأمريكى يجرى عمليات إخصاء للقطط

كان الدكتور محمد رجائى، استضاف اليوم الثلاثاء الدكتور هانى بطرس الطبيب البيطرى الحاصل على ماجستير الجراحة فى مجال إدارة الألم والعلاج بالليزر والمتطوع مع العديد من منظمات رعاية القطط والكلاب الضالة بولاية لاس فيغاس بالولايات المتحدة الأمريكية بالتعاون مع أطباء الإدارة المركزية لحدائق الحيوان والحفاظ على الحياة البرية، وتحت إشراف دكتور مها صابر مدير إدارة حديقة الحيوان بالجيزة بعمل عمليات تعقيم للقطط الضالة للحدٌ من أعدادها بالحديقة.

الدكتور هانى بطرس الطبيب البيطرى الامريكى يجرى عمليات إخصاء للقطط

الدكتور هانى بطرس الطبيب البيطرى الأمريكى يجرى عمليات إخصاء للقطط

 

صورة تذكارية  مع الطبيب الامريكى
صورة تذكارية مع الطبيب الأمريكى

 

عمليات أخصاء للقط بحديقة حيوان الجيزة
عمليات إخصاء للقط بحديقة حيوان الجيزة

 

غرفة عمليات أخصاء القطط بحديقة حيوان الجيزة
غرفة عمليات أخصاء القطط بحديقة حيوان الجيزة

 

هانى بطرس الطبيب البيطرى الامريكى يجرى عمليات إخصاء للقطط بمشاركة أطباء الحديقة
هانى بطرس الطبيب البيطرى الامريكى يجرى عمليات إخصاء للقطط بمشاركة أطباء الحديقة

 

 


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

ميشو

تحيا مصر

يا دكتور بطرس مصر عايزه من حضرتك شهر كامل لأخصاء المتحرشين و المعتدين و هاتكي عرض الأطفال و النساء و هنسمي هذا الشهر بشهر نظافة مصر من الزبالة و القزارة

عدد الردود 0

بواسطة:

مجدى

لأول مرة سوف نتحول الى بشر بداخلهم قلوب تعرف الرأفة بالحيوان بعمليات جراحية و ليس بالقتل

فوق

عدد الردود 0

بواسطة:

اسكندراني

غريبه

اومال الاطباء البيطريين اللي شغالين في الحديقه, خريجين ايه؟؟؟؟؟؟ ما بيعرفوش يعملوا عمليه اخصاء لقط ؟! كانوا بيدرسوا ايه في الكليه دول!

عدد الردود 0

بواسطة:

مهندس/ مجدي المصري - القاهرة ...

شفتم الفرق بيننا وبين الغرب ؟؟؟

أتعجب من منظر الطباء المصريين وكأنهم في محل جزارة أو لذبح الطيور ..أين غرفة العمليات وإحترام نظافتها وطريقة لبس الأطباء والممرضات فيها ..ألم تلاحظوا أن الطبيب الأمريكي يرتدي لباس غرفة العمليات ؟؟أما البهوات والهوانم المصريين كلاً يرتدي لبسه العادي اللهم إلا إرتدوا فقط قفازات فقط . عيب دي غرفة عمليات وليست مختبر ..حتى في المختبر يتم إلاتداء بالطو المختبر ..وأتعجب هل عمليات إخصاء حيوان مثل القط تستدعي الإستعانة بأطباء من الخارج ؟؟ كسفتونا منكم لله ..كيف تم إعتمادكم أطباء بيطريين ؟؟ وكيف يطمئن القائمين على حديقة الحيوان بأن هؤلاء الأطباء لديهم المقدرة على التعامل مع بقية حيوانات الحديقة من ولادات قيصرية مثلاً أو أي عمليات أخرى لحيوانات الحديقة وطيورها ..للأسف الواسطة ظهرت على هؤلاء ..خصي قط لا يعرفون القيام به ؟؟عجبي..من مهندس أجهزة طبية ومختص صيانة غرف العمليات وخبرة تزيد عن 35 سنة في هذا المجال مع دورات في في ألمانيا في أجهزة التخدير والتنفس ..أنشر لو سمحت .

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد 26 سنة

انا مش موافق

رغم ان انا شايف ناس كتير موافقه عالموضوع ده وشايف ان الازهر ماتكلمش - بس انا قلبي رافض اخصاء القطط او الكلاب - حديقة الحيوان دى ارض ملك ربنا - مش ملك الانسان - مش معني اننا بشر واقوياء علي الحيوانات فا نسيطر عالارض بتاعه ربنا ونتحكم في اللي يكونو جواها من محلوقات وكمان نقضع عضوهم الذكري والانثوي ونمنعهم من القيام بغريزه ربنا انشأها فيهم وانعم عليهم بيها - لو كان ربنا خلق مخلوق غير الانسان معانا ويكون اقوي مننا هل تقبلو انهم يسيطرو علي مصر ويمنعو زيادة تناسلنا بحجه اننا بنضايقهم في زيادة الاعداد ؟ اكيد كل انسان هيقول انتو مالكم عشان ربنا خلنا كده وده حقنا - انا شايف ان الموضوع ده قلبي رافضه رفض نهائي حتي لو بالافتاء --- ماقدرش اقول حرام او حلال عشان ماتحسبش قدام ربنا - لكني رافض هذه العملية ضد المحقولقات الضعيفة ولو كانت الرفق بالحيوان والمجتمع المدني موجودين - لاني افضل من البشر العاملين بالرفق بالحيوان - عموما اتمني يكون في حل اخر مثلا عزل القطط في اماكن اخري تقدر تعيش وتاكل وبنفس الوقت لا تضر البشر وايضا الكلاب نقلهم لمكان اخر دون الضرر بالسكان - لكن القتل والتعذيب والاخصاء وحرامنهم من نعمه انعم الله عليهم بيها ؟ - انتو ماتحملتوش تعملو ختان للاناث بس عشان مايطلعوش يمشو في مسار سيء اخلاقيا مرد خوف عليهم - مابالك لو قطعت رخمهم وقطعت عضو الذكر للرجال - كنتو عملتو ايه ؟؟ القطط والكلاب كذلك - رافض - يارب المسئولين يغيرو قراراهم قبل ما ربنا ينتقم

عدد الردود 0

بواسطة:

دهب

القطط

ده قتل ومش رحيم ابدا لن اسمح لاولادي بدخول الحديقه القاتله ولاحفادي كمان

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

انا كمان مش موافق

استاذ محمد انا رأى من رأيك انا كمان مش موافق فية ناس بتحب القطط ممكن يبيعوها لاى شخص بيحب تربية القطط لكن الاخصاء دة من اختصاص الخالق هوا الوحيد الى يعمل كدة مش الانسان على حيوان ضعيف انت شايف الضحكة الى على وجوة السيدات والرجال وهما بعملوا العملية وبعدها كانة انتصار على وحش كاسر بياكل اكل الحيوانات الى فى الحديقة الواحد مش بيشمت فى الاضعف منة لكن ربنا قادر يشيل ارحام اللانسات والسيدات الى اشتركوا فى الجريمة دى وقادر كمان يخصى الدكتور والرجالة الى اشتركوا فى الجريمة دى عشان بعد كدة يبقوا يضحكوا ويتمنوا انهم معملوش الجريمة القذرة دى حسبى الله ونعم الوكيل

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

اى رجل عنده 3 عيال..لابد من خصيه

..

عدد الردود 0

بواسطة:

سمعة

تخلف

التخلف غريب معندكوش علم ان فى امريكا دكتورة اكتشفت دواء يسبب عقم للقطط والكلاب والفئران يوضع فى الاكل يسبب العقم ، ياترى مفيش دكاترة بطرين فى مصر بيفكر او مطلع يخسارة يامصر حتفطلى في تخلف مش دة ارخص من نجيب خبراء وللى فى مصالح كالعادة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

rasha

ليه الاذيه دى

ده تعذيب للحيوان هو عشان حيوان مش هيحس دى طبيعة ربنا خلقها فيه زى الانسان بالظبط يعنى لو انسان حصل معاه كده مش هيعيش متعذب

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





لا تفوتك
الرجوع الى أعلى الصفحة