خالد صلاح

برعاية سوبر كورة

سوبر كورة

طلاب الأزهر يطالبون بسرعة فتح المدينة الجامعية

السبت، 01 أكتوبر 2016 04:55 م
طلاب الأزهر يطالبون بسرعة فتح المدينة الجامعية المدينة الجامعية بالأزهر الشريف
كتب: محمد أبو النور

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أرسل القارئ، خالد أبو الحمد، رسالة إلى خدمة "صحافة المواطن" اشتكى فيها من عدم فتح المدينة الجامعية بجامعة الأزهر الشريف حتى الآن، بالرغم من بداية العام الدراسى الجديد وانتظام الطلاب فى المحاضرات.

 

وقال القارئ فى نص رسالته: "نحن طلاب جامعة اﻷزهر نعلن اعتراضنا على إغلاق المدينة الجامعية حتى اﻵن حيث بدأت الدراسة بالكليات ومعظمنا مغتربون ولم نتمكن من البحث عن سكن خارجى لسببين، اﻷول أن إدارة الجامعة قد أبلغتنا سابقا بفتح المدينة مع بداية العام الدراسى والثانى استغلال أصحاب العقارات لموقف اﻹدارة وفرض إيجارات مرتفعة على الطلاب".

 

وكان أحمد شعلان، مدير إدارة المدن الجامعية للأزهر، قال فى تصريحات صحفية سابقة إن "التسكين فى المدن الجامعية سيكون بعد أسبوع من بداية العام الدراسى".

 

شاركونا فى تحرير المواد الصحفية بإرسال الصور والفيديوهات والأخبار الموثقة لنشرها بالموقع والجريدة المطبوعة، عبر خدمة "واتسآب اليوم السابع" برقم 01280003799، أو عبر البريد الإلكترونى send@youm7.com، أو عبر رسائل "فيسبوك"، على أن تُنْشَر الأخبار المُصَوَّرَة والفيديوهات باسم القُرّاء.

 


نص رسالة القارئ

 


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

التعليقات 3

عدد الردود 0

بواسطة:

مصر

لا تفتحوها لان معظم هؤلاء الطلبه اخوان

ويا ريت الكليات العمليه تتلغى من الازهر ويقتصر دوره على العلوم الدينيه واللغه العربيه فقط

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري

علشان تحرقوها زي كل سنه؟ لا يا حبيبي

لما زمايلك المخربين يتسلموا يا عم الحلو! دي فلوسنا سعادتك؛ واللي هيسكن أبوه يمضي ضامن قانوني لأي تلفيات ابنه يعملها

عدد الردود 0

بواسطة:

طالب ازهرى

رسالة من طالب غلبان

اولا .. انا بحييك على ردك ثانيا اى زاحد بيقدم مدينة بيبقى فى الورقة ضامن بيكون من الاب او اى حاجة وبعدين جهة حكومية بتصدق على الضامن وبيكون مختوم كمان ثانيا .. السنة اللى فاتت محصلش اى شغب اى مدينة جامعية طوال العام ثالثا .. بيقولو ان فيه اصلاحات !! طب ازاى ؟؟؟ وطلبة طب اصلا ساكنين رابعا .. اتقو الله .. انت لو ليك اخت ترضى ان هيا تتبهدل مثلا فى اسيوط وهى من طنطا او دمنهور او حتى القاهرة.. من السماسرة كمية المضايقات اللى بتلاقيها سواء فى الكلية او من طلبة او حتى من دكاترة .... خامسا ... انت متعرفش اى حاجة عن طلبة الازهر ,لا عمرك كنت فى موقفهم .. يبقى تتقى الله ...

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة