أكرم القصاص - علا الشافعي

سؤال من ماميز... ابنى مبيخفش من حد وعلى طول عنيد اعمل إيه؟

الإثنين، 19 فبراير 2018 09:00 ص
سؤال من ماميز... ابنى مبيخفش من حد وعلى طول عنيد اعمل إيه؟ العناد عند الأطفال-صورة ارشيفية
كتبت نهيرعبد النبى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

"ابنى مبيخفش من حد وعلى طول عنيد اعمل ايه؟"، هو سؤال من ماميز لـ اليوم السابع لمعرفة الحل فى هذه المشكلة التى تعتبر من أبرز المشاكل التى تواجهها الأمهات مع أطفالهن سواء( العند ،العصبية ،الصراخ ،البكاء المستمر ،الزن )، وهنا تعجز الأمهات عن التصرف الصحيح فى مثل هذه المواقف.

عناد الاطفال
عناد الاطفال

 

وفى هذا السياق قال الدكتور محمد هانى استشارى الصحة النفسية والتربية الأسرية ، إن العند وعدم خوف الأطفال من آبائهم هى جينات وراثية أو تغيرات اجتماعية نتيجة صراخ الأم الدائم أمام أطفالها أو ضرب الأطفال وإهانتهم وهنا يكتسب الطفل صفة العند والتبلد.


 
العند
العند

 

وأضاف: حل هذه المشكلة يعتمد على تغيير نمط الحياة والسلوك والتعامل مع الطفل من خلال إعطائه مساحة من الاختيارات وعدم اجباره على شئ ، ولا بد أن يكون هناك لغة حوار ومناقشة بين الأطفال والآباء ، ومن أهم طرق التعامل مع الطفل العنيد هو استخدام أسلوب الثواب والعقاب مثال على ذلك " لو سمعت الكلام هنتفسح فى المكان الى بتحبه ولو مسمعتش الكلام مفيش مصروف الاسبوع ده  وهتتحرم من اللعب".

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 1

عدد الردود 0

بواسطة:

هشام

استخدام نفس الاسلوب

استخدمت اسلوب الثواب والعقاب مع بنتي  عمر 4 سنين  بقت تخبي موبايلي او محفظتي وتقولي لو جيبتلي حاجة حلوة هجيبلك الموبايل؟؟؟؟؟ اعمل ايه انا ساعتها؟؟

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة