أكرم القصاص - علا الشافعي

تلاميذ مدرسة تجارية يبتكرون جهازًا لمواجهة غلاء فاتورة أسعار الكهرباء

الثلاثاء، 28 مارس 2017 05:00 ص
تلاميذ مدرسة تجارية يبتكرون جهازًا لمواجهة غلاء فاتورة أسعار الكهرباء الطلاب المخترعون ومدير المدرسة
الغربية – أحمد زيادة

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

اخترع 4 طلاب بمدرسة السادات التجارية التابعة لإدارة بسيون التعليمية بمحافظة الغربية، جهازًا لتنشيط الطاقة الكهربائية وترشيدها.

 

وأكد الطلاب المخترعون، أن السبب الذى حثهم على عمل هذا الاختراع، ليكون حدًا لارتفاع فواتير الكهرباء التى ترهق أهاليهم وتخفيف الأعباء الحالية على ذويهم.

 

وحصل الطلاب على المركز الأول على مستوى محافظة الغربية فى مسابقة المخترع الصغير؛ وهم أحمد ناصر ومصطفى عبد العزيز ومصطفى نوفل ويحيى محمود ناصر.

 

وقال أحمد ناصر أحد المخترعين الأربعة، لـ"اليوم السابع"، فكرت أنا وزملائى فى عمل اختراع لترشيد الكهرباء حتى تكون بالطاقة الشمسية، وتمكنوا من الحصول على المركز الأول على مستوى المحافظة فى الاختراع.

 

وأوضح، أن الأجهزة الكهربائية من الممكن أن تعمل بهذا الجهاز بديلاً عن الكهرباء لترشيد الاستهلاك، وأن السبب الرئيسى ارتفاع أسعار فواتير الكهرباء، وفوجئنا بعد ذلك بشركة الكهرباء تطلب منا أن يكون الاختراع لأعمدة الإنارة فى الشوارع لأنها تستهلك كهرباء أكثر، والبيوت تكون فى مرحلة لاحقة لتمكين تفعيلها.

 

وأضاف مصطفى عبد العزيز، أننا فكرنا فى هذا الاختراع لخلق فرص جديدة للشباب حتى تتمكن العمل من خلالها، وأننا لم نلق الدعم لإمكانية تحقيق الاختراع على أرض الواقع إلا من خلال شهناز عبد الفتاح الهنداوى، معلمة لغة إنجليزية، ومسئولة الموهوبين بالمدرسة، والتى ساعدتنا فى تحقيق هذا الاختراع من خلال الدعم المعنوى، ومدير المدرسة دياب خلف الذى وفر لنا كل الإمكانيات.

 

وأكمل يحيى محمود، أن هذا الاختراع لتوفير الطاقة باستعمال الطاقة الشمسية بديلاً عن طاقة الكهرباء والتى تكلفتها أقل.

 

وأكد دياب خلف مدير المدرسة، أن هؤلاء الطلاب نموذج مشرف وما دفعهم لهذا الابتكار إلا حرصهم على ظروف أهاليهم المعيشية، وأن أكن لهم كل الاحترام والتقدير.

 

ومن جانبه أكد ناصر حسن مدير عام التعليم الفنى بمديرية التربية والتعليم بالغربية، أنه سيتم تدعيم الطلاب المخترعين من خلال مركز التطوير التكنولوجى حتى يتمكنوا من الدخول فى مسابقات عالمية، خاصة أن هؤلاء المخترعين نموذج مشرف ولابد أن يلقوا الرعاية التى تتناسب مع موهبتهم.

الطلاب المخترعون ومدير المدرسة
الطلاب المخترعون ومدير المدرسة

 

مديرة الادارة اثناء احتفالها بالطلاب المخترعين
مديرة الادارة اثناء احتفالها بالطلاب المخترعين









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 9

عدد الردود 0

بواسطة:

Awny

تحيا مصر

اي كلام فاضي معقول هو فين الاختراع ........مفيش اي اختراع .....تقريبا من عشر سنين وانا مركب نظام شمسي لتوليد الطاقة سواء حرارية او كهربية ......معني الكلام نحن نبداء مما بداء به الاخرين وهذا هو مصيبة الشعب المصري الان ....اي كلام فاضي منقووووووول

عدد الردود 0

بواسطة:

مهندس محمد

انا كمهندس اعمل ايه ؟

تصوروا ان مفيش صورة للـ ( جهاز ) و لا تقرير و لا اي بدنجان و طلبه مدرسه تجاريه يعني حتي مش صناعي و المفروض ان طلبه هندسه اللي بيعملوا مشاريع تخرج يشدوا بدره بقي احسن

عدد الردود 0

بواسطة:

عضام

الدبلومات

هما دول الدبلومات إلي بيتشتموا على السوشال ميديا دي لاعب كرة إبن تيت تلاقيه معاه دبلوم إحنا أحسن ناس نحقر من بعض وفى ناس يقوللك ياعم واد ميكانيكي إبن تيت وسباك إبن تيت مع العلم إن فيه بعض الناس مؤهلات عليا وإبن ستين تيت يعني ياريت نحاول نحترم بعض شوية ودول كمان مدرسة تجارية مش صنايع ياريت نتقي الله شوية ومانقعدش نحطم فى بعض ونقلل من بعض

عدد الردود 0

بواسطة:

خليل

أمهندس !.

تعليق رقم "2" . أبشمهندز مافيش حاجه إسمها "بدنجان" و لا حاجه إسمها "بدره" . مع إحترامي الشديد لمعاليك لو إنت فعلا مهندس و بتكتب " بدنجان " و "بدره " و بتستنكر إن طلبة دبلوم تجاري يعملوا إبتكار يبقي فيه هنا حاجه غلط . إزاي ننتظر من حضرتك إبتكار و حضرتك ما بتعرفش " عفوا " يعني تكتب عربي ؟ من إمتي كانت الدراسه الأكاديميه هي العامل الوحيد إللي بيحدد القدره الإبتكار ؟ حضرتك فيه نماذج كتير جدا من العلماء و المخترعين و الأدباء في التاريخ ما كانوش أكاديميين و تفوقوا علي غيرهم في مجالات تخصصهم . تحياتي ليك أباشمهندز !.

عدد الردود 0

بواسطة:

khaled soudi

رد علي رقم 4

الراجل بيتكلم كويس معلش لو في شويه أخطاء أملائيه . لكن لب الموضوع هو الاختراع فين صورته او طريقه عمله . الراجل عنده حق انا شايف شويه صور للطلاب ومدير المدرسه دا عظيم لكن في اصل الموضوع وهو الجهاز , وبعدين لو لاحظت هتلاقي المخترعين علي مستوي العالم قله ربنا حباهم بالعقل والموهبه مش شرط الناس كلها سواء مهندسين او بنايين يكونوا علماء ومخترعين ,

عدد الردود 0

بواسطة:

امل

شكرا للتعليق رقم 4

حتى لو كان الاختراع متكرر يجب ان نشجعهم بدل منحبطهم مش بدل ميكونوا من شباب اليومين دول الى ربنا يعلم بيهم ربنا يهديهم

عدد الردود 0

بواسطة:

سيد سعيد

فين الدليل

مفيش فايدة من غير دليل مادى كالعادة كلام فى الهواء للإستهلاك المحلى

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

برافوااااا عليكم ..استمروا...ولا تعيروا ..طيور الظلام اى اهتمام

....والاحسن لمحاربه غلاء فاتوره الكهرباء..هو اقاله هذا الوزير المستفذ..الذى يزود الفواتير..سرا ..وعلنا

عدد الردود 0

بواسطة:

فتحى محمد

الأفكار المكرره ليست اختراعاً

الاختراع يجب أن ينبع من فكره ابتكاريه جديده، ومعظم الاختراعات التى تنشرها الصحف للأسف ليست اختراعات ولكنها افكار مكرره موجود أفضل منها على مواقع الانترنت ومنفذه ومدققه علمياً، وليس عيبا من غير ذوى التخصص طرح أفكار للاختراع لأنه يعتمد على الموهبه ولكن هؤلاء يحتاجون التشجيع مع اختبار أفكارهم من خلال نماذج ابتكاريه، وعلى الجامعات التى تعج بها الدوله انشاء مراكز لدعم الابتكار وتنميته باحتضان المواهب الشابه ومساعدتهم على تصنيع نماذج لأفكارهم ووقتها يمكن تقييم هذه الأفكار علمياً ويمكن التحدث عنها كأختراع.

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة