الإثنين، 26 يونيو 2017 03:54 م
خالد صلاح

كريمة بدعوى طلاق للضرر: حمايا مارس دور زوجى واعتبرنى " ملك يمين "

الإثنين، 20 مارس 2017 09:04 ص
كريمة بدعوى طلاق للضرر: حمايا مارس دور زوجى واعتبرنى " ملك يمين " محكمة الأسرة - أرشيفية

كتبت أسماء شلبى

لم تظن كريمة رفعت، فى بداية زواجها، أن تحكمات حماها فى حياتها ستطور إلى أن يعلن بمنتهى البجاحة أنها "ملك يمينه"، حسب قوله، مستغلا ضعف شخصية زوجها سامى وعيشه معهما ليحاول أن يلعب دور الزوج ويحل محله فى كل شىء، حتى العلاقة الزوجية، وعندما حاولت الهرب كان لها بالمرصاد، وهددها بسكب مياه حارقة عليها وتشويهها للأبد قائلا: "لو مش هتبقى ليا ولابنى مش هخليكى تنفعى لحد غيرنا".

 

الكلمات السابقة تلخص واقعا مأساويا عاشته الزوجة كريمة بإمبابة بصحبة زوجها سامى الشيخ، ما دفعها لإقامة دعوى طلاق للضرر أمام محكمة الأسرة بإمبابة تحت رقم 1022 لسنة2017 بعد زواج دام فقط 5أشهر خرجت منها بعد أن فقدت سلامتها النفسية والجسدية .

 

وذكرت كريمة أنها حررت محضرا ضد والد زوجها تدينه بواقعة محاولة النيل من جسدها، وآخر تتهمه بالتسبب لها فى عاهة مستديمة، بحسب وصفها، فى نوفمبر الماضى، بعدما هربت من منزله وعادت إلى أسرتها بالإسكندرية وتركت إمبابة محل إقامة زوجها.

 

وأضافت الزوجة، لم أكن أتصور أن شخصية زوجى ضعيفة لهذا الحد، وأنه رغم مؤهله العلمى ووظيفته الجيدة ومستوى والداه سيستغل عيشى بمفردى معهم وسيبدأ فى طلب أشياء شاذة تجعلنى أكاد أجن.

 

وتابعت الزوجة المعنفة، كرهت القدر الذى كنت أحمله من الجمال بسببهم وحاولت تفسير تصرفاتهم بحسن نية، ولكن ما خفى كان أعظم، ولولا ستر الله لكنت فقدت شرفى وحياتى على يديهم.





التعليقات 0

عدد الردود 0

بواسطة:

مصطفى خطاب

فكرة قابلة للتطبيق بمعرفة محرر طموح ومثابر

ارجو من القراء عدم الثقة فى اقوال اى طرف فى اى موضوع لانك لو سمعت الطرف الاخر ممكن تتعاطف معاه زى ماعملت لما سمعت الاول ومحاضر الشرطة مليانة كذب وافتراءات كل طرف ضد الاخر لدرجة ان اتنين يتشاجروا بسبب خلاف على اسبقية المرور بالسيارة يقوم واحد منهم يتهم التانى فى المحضر بسرقة عشر الاف جنيه مثلا او لو المشكله مع واحدة ست تتهمك بالتحرش بيها وانك مسكتها من حته حساسة علشان تلبسك جنحة هتك عرض وهكذا على فكرة انا مش باقول نكذب كل حاجة لكن برضه مانصدقش كل حاجه ونتعامل مع الحكاية ببرود ولانتعاطف مع الاكثر اجادة للكذب سواء فى اسلوبه او موضوعه وياريت نشر خبر زى ده يبقى متابع المحضر ويعرف نهايته كانت ايه ودى تبقى خدمة متميزة جدا علشان توعية المصريين لاننا خربنا بلدنا فى 2011 بسبب تصديق اى خبر ينشره اعلامى ماجور علشان يشعللها

عدد الردود 0

بواسطة:

فريدة

العيب مش عليك يا راجل ياعجوز

ال عيب ال خلى دماغك مهوسة بالجنس واخترعلك فكرة شيطانية تستعبد بها المراة اسمها ملك يمين

عدد الردود 0

بواسطة:

المحاكم ودورها في حياة الأمهات

المحاكم ودورها في حياة الأمهات

بعد عشر سنوات اتممتها في المحاكم لأطالب بحقوقي وحقوق أولادي...اكتشفت أني أدور في دائره مغلقه ودوامه...الخاسر الوحيد فيها هي الأم...خسرت عمرها وعملها ومستقبلها واتحوجت لأهلها من أجل اطفالها لغاية لماتفرج...ويتحكم لها بمايرضي الله...وبعد مرووور السنين...الأب بقي مليونير...وكبرت مشاريعه وزادت نفوذه وبيسافر يعمل بيزنس في كل مكان...بالرغم انه عليه احكام خارج نطاق الأسره....والأم موصلتش لحل ولمافكرت تسافر تدرس وتعمل بالخارج بصحبة ابناءها اللي مش عارفين يعيشوا....الأب يرفض بالرغم من تعهد الأم برؤية الاولاد.... طيب إصرف علي ولادك بما يرضي الله....برضوا رفض...طيب سيبونا ورزقنا علي الله ...القانون والمحكمه والاب رفضوا...علشان الأب لييه ظهر وعنده واسطه ونفوذ..وعنده اللي يعمله تحريات مضروبه وهو حاطط رجل علي رجل...والأم ظهرها انكسر...وحراااام عليها تقول كفايه...علشان ملهاش ظهر.... والعيال تكبر والاب ياخدهم...والأم بالسلامه ملهاش لازمه... دي هديتي لجزء مهم جدا من أمهات مصر العائلات واللي أنا واحده منهم... ندمانه اني فكرت أكون أم أو حتي زوجه... ومن فضلكم محدش يقول حقوق المرأه لإن القانون لايحمي المرأه...ولا قدر لنا...هيه دي نتيجة عشر سنين بالمحاكم..

عدد الردود 0

بواسطة:

ايمان

كفايه الفواحش حتى بدأ الناس يألفوها ثم يمارسوها وكأنها عرف سائد!

الأحداث دى كان زمان بيتعملها جلسات خاصه فى المحاكم حتى لا تشيع الفاحشه بين الناس، كفايه بقى الفواحش حتى بدأ الناس يألفوها ثم يمارسوها وكأنها عرف سائد "إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ? وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ"

عدد الردود 0

بواسطة:

Lolo

رقم 1

رسولنا الكريم يقول( الحمو الموت ) وعلي فرض بكذبها رغم اني لا أرى مبرر للكذب لا يصح إقامة شخص غريب معها ، المستغرب لدي في كل الحالات هو عدم سؤال اهل الفتاه عن العريس أو زوج المستقبل وأهله وأخلاقه ومدى تدينه هذه ليست كماليات بل من أساسيات الزواج الصحيح ،،، ربنا يفك كل كل سيدة مغلوبه ومقهورة ويبدلها خيرا بإذن الله

عدد الردود 0

بواسطة:

جمعة

والنبى ده كلام

ناس متدينين بطبعهم .... أعوذ بالله من أشكالكم .

عدد الردود 0

بواسطة:

دكتور محمد

الي رقم 5 توضيح

معني الحمو الموت المقصود به اخو الزوج وليس ابو الزوج ابو الزوج من المحارم للزوجه ويجوز للزوجه استقباله في عدم وجود الزوج اما اخو الزوج فلا يجوز مطلقا اسقباله في غياب الزوج بس في الايام المكعبله دي يستحسن ما تدخلش حد خالص لان الفطره اتشقلبت ع الاخر :-)

عدد الردود 0

بواسطة:

السنوسي

الي رقم 7

لا تفتي بدون علم الحمو هو ابو الزوج وهو اخوة وهو كل شخص غريب ولكن قبل هذا وذاك لابد من سماع راي الطرفين

عدد الردود 0

بواسطة:

عباس ابن فرناس

ممكن

كان اليمين كلمة استحدثت منين؟؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

دينا السيد

وما خفى كان اعظم

البيوت مليانه بلاوى واسرار متلتله .

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة



مشاركتك بالتعليق تعنى أنك قرأت بروتوكول نشر التعليقات على اليوم السابع، وأنك تتحمل المسئولية الأدبية والقانونية عن نشر هذا التعليق بروتوكول نشر التعليقات من اليوم السابع
الرجوع الى أعلى الصفحة