أكرم القصاص - علا الشافعي

حزب الوفد: نرفض امتلاك الحكومة لشركات قطاع الأعمال.. ويجب خصخصتها

السبت، 11 مارس 2017 05:00 ص
حزب الوفد: نرفض امتلاك الحكومة لشركات قطاع الأعمال.. ويجب خصخصتها الدكتور محمد فؤاد المتحدث الرسمى باسم حزب الوفد
كتب عبد اللطيف صبح

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أعلن الدكتور محمد فؤاد عضو مجلس النواب، المتحدث الرسمى باسم حزب الوفد، رفض الحزب لوجود شركات قطاع الأعمال الحكومى، قائلا "الحكومة لا يجب أن تمتلك شركات، ووجود قطاع الأعمال العام الحكومى خطأ من الأساس، ويجب خصخصته".

وأضاف فؤاد لـ"اليوم السابع": "الحكومة تسهل مناخ الاستثمار ولا يجب أن تمتلك الدولة شركات، وهذا رأينا كحزب ليبرالى، ويجب الفصل بين المسئولية الاجتماعية وريادة الأعمال بشكل عام".

كما أشار فؤاد إلى أن أزمة شركات قطاع الأعمال تتمثل فى أنها تُخرج منتج خاسر بغرض اجتماعى، وفى نفس التوقيت مطلوب منها تحقيق غرض اقتصادى وربح، بالإضافة إلى وجود عمالة زائدة، قائلا "شركة حلوان للحديد والصلب تخسر مليار جنيه، وهناك مكافآت ومرتبات ومنح وعلاوات دورية".

وأوضح المتحدث الرسمى باسم حزب الوفد أن شركات قطاع الأعمال العام ذات الميزة الاحتكارية فقط هى القادرة على تحقيق أرباح مثل المصرية للاتصالات والشرقية للدخان، لافتا أيضا إلى أن شركات الأدوية مثال صارخ على "تغميس" البعد الاجتماعى بالاقتصادى.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

mos800000

خليفة عاطف عبيد

احنا عرفنا دلوقتى سبب فشل الاقتصاد الرأسمالى وعرفنا مين اللى افتى لمبارك ببيع كل شركات قطاع الاعمال والقطاع العام علشان كده فشلت مصر فى كل شئ فى عصره . ياسيدى يجب ان تكون الدوله مالكه بالكامل لعدد من المشروعات القوميه لتحافظ على شعوبها مثل باقى دول العالم الرأس مالى واكبرمثل انه لولا ملكية الدوله لشركات المطاحن والدواء والمجمعات عند تحرير سعر الصرف مش حقول ايه اللى كان حيحصل ياريت حزب الوفد يعدل من سياسته لصالح الشعب بدل من اصحاب رؤوس الاموال .

عدد الردود 0

بواسطة:

مهندس استشارى/محمد حافظ

العدالة الاجتماعية أهم من المصالح الشخصية

تطبيق الفكر الاقتصادى الحر لايعني بيع شركات القطاع العام ووجودهم منعا للاحتكار

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرية

ده على اساس ان رجال الاعمال لما بيشفطوا البلد بيخلوا فلوسهم بالداخل وبيدخل في اقتصاد الدولة

على اساس انهم مش بيمرروا عيشة المواطن ويغلوا السلعة عليه الف في المئة ويكتفي بالخمسة ستة اللي بيعملوا له دعاية في الفضائيات يعطيهم ملايين من اللي لموه من الشعب والباقي يسف التراب ؟ ده على اساس انهم بيكتفوا ب30 في المئة من الارباح لهم شخصيا ؟ على اساس ايه بتقول الكلام ده ؟؟اللي بياخدوا الموظفين لا يشكل نقطة في بحر من اللي انتم بتاخدوا والدولة ما بتستفدش منكم وبعد ما تظبطوا نفسكم بره وكان سعركم مايسواش تهددوا الدولة اول مثال جبل الجلالة اتصرف كم على طرق وغيره وادفع كم في المتر من الدولة علشان تتعرض الاسعار تبدا من 18 الف جنيه

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرية

ده دليل افلاس فكري .ما بتتعبوش نفسكم في البحث عن اسلوب اداري جيد اسهل حاجة دوس

نخبة وهم لايملكون ولا يفرقون عن رجل عادي جدا لا يطلع لا على اساليب ولا غيره ولا ثقافات اخرى

عدد الردود 0

بواسطة:

جمال

حزب السيارة ترجع الى الخلف

ياااااااااااااااااا لسه هنعيد الايام السودة تاااانى ونبيع عفش البيت علشان نشترى .. الترماى ؟؟؟!!! قول انا اخوان وريح نفسك .. بلاش كدب بقى .. شغل الخلايا النايمه والصحايه ده .. كفاية بقى .. البلد فى طريقها للتنميه الحقيقية والمصانع اللتى بيعت بتراب الفلوس هترجع ةاللى مش هترجع هيتبنى مكانها أضعاف مضاعفة .

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

كلام سليم 100%....الدوله تتكبد المليارات من اجل استمرار نذه الشركات الخاسره

...شركه مصر للطيران وشركه غزل المحله..على سبيل المثال

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد حامد

شركات قطاع الأعمال الحكومى....

كلامك باطل ويدل على جهل عميق....لابد على الدولة ان تزيد من شركات قطاع الاعمال ويحدث تطوير وتحديث لهذه الشركات بعقول وسواعد الشباب المصري ..

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطن مصرى

بيع مصر

فى دولة الإمارات أرباح شركة واحدة وهى إعمار العقارية تعادل عشر أضعاف أرباح قطاع الأعمال العام بجميع شركاته مع العلم أنها شركة خاصة .........أكبر كارثة ألمت بمصر هى القطاع العام والفكر الإشتراكى الناصرى العفن ولا توجد دولة واحدة فى العالم تطبق الفكر الإشتراكى الآن حتى الصين بلد الإشتراكية العتيد جنحت للإقتصاد الحر والفكر الرأسمالى...........هل يعقل أن تكون خسائر شركة غزل المحلة بالملايين لمجرد الحفاظ على العمال وغيرها جميع شركات القطاع العام ..............لو توقفت جميع مصانع القطاع العام وأعطينا العمالة مرتباتهم وحوافزهم بل ومكافأتهم السنوية لكان أوفر للحكومة وللشعب المصرى ألف مرة من الإستمرار فى سياسة فاسدة من الأساس ......شركات القطاع العام أنشئها عبد الناصر بعد التأميم ليضم إليها كل الفاشلين والهتيفة ليكونوا وقودا لإستمرار حكمه البائس .........إلغوا شركات القطاع العام وخصخصوها و إرحموا مصر والمصريين من نزيف مستمر وسيستمر طالما أصحاب الصوت والحناجر العالية يسمع صوتهم أمام كل محاولة جادة للتخلص من إرث فاسد حتى مع أيام مبارك حينما بدأت الخصخصة إنطلقت الحناجر بالنقد والسب وبعبارة بيع البلد .............طيب لما ماسبيروا خسايره تتعدى المليار سنويآ ده مش بيع للبلد ...لما شركة الحديد والصلب تخسر وييجى أحمد عز فى ظرف سنة يخليها تكسب مليارات ...يبقى العيب فين ..............إلغوا القطاع العام ولا تنصتوا لأصحاب الأقلام الحنجورية والضمائر الخربة وإرحموا مصر يرحمكم الله..............

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

ابحث عن المستفيدين من فساد القطاع العام..وتدهور مؤسساته وخسارته التى بالمليارات

..اين شركه الحديد والصلب الان...اين شركه بيع المصنوعات الان....اين ماسبيرو....كل هؤلاء يخسرون ويكبدون ميزانيه الدوله خسائر ب عشرات المليارات

عدد الردود 0

بواسطة:

دكتور مهندس

القطاع العام وكوارثه

أسألوا اجدادكم عن شركات القطاع العام كيف كانت قبل ان تستولى عليها الدولة الناصرية؛ كيف كانت مصانع ياسين للزجاج (النصر للزجاج) وكيف اصبحت؟ كيف كانت شركات المقاولات الخاصة اللتي اضحت مثال على الخسائر، كيف دمر التأميم صناعة السيارات الوليدة الخ...

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة