أكرم القصاص - علا الشافعي

إخلاء سبيل 12 من رجال الأعمال وملاك الشركات فى قضية تمويل الإخوان

الخميس، 09 فبراير 2017 07:48 م
إخلاء سبيل 12 من رجال الأعمال وملاك الشركات فى قضية تمويل الإخوان خيرت الشاطر
كتبت ندى سليم

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
أخلت نيابة شرق القاهرة الكلية، برئاسة المستشار ابراهيم صالح المحامي العام الاول، سبيل 12 من رجال الأعمال وملاك عدة شركات سياحة وصرافة صادر قرار بإدراج اسمائهم بقوائم الكيانات الإرهابية. 
 
ووجهت النيابة اليهم تهمة الانضمام لجماعة الإخوان وتمويلها وذلك علي ذمة القضية رقم 653 لسنة 2014، وانكر المتهمين خلال التحقيقات التهم المنسوبة إليهم، مؤكدين أنهم ليس لهم صلة بجماعة الإخوان المسلمين. 
 
 
ومن ضمن الشركات التي سبق التحفظ عليها من قبل لجنة حصر اموال جماعة الإخوان شركة التيسير للصرافة، وشركة الدولية للأدوية، والاثنين يملكها عدد من عائلة القيادى الإخوانى خيرت الشاطر، وشركة انسباير فارما للادوية، وعدد من شركات السياحة.
 
يأتي ذلك بعد أن استمعت لعدد من افراد أسرة القيادي خيرت الشاطر وأبرزهم بناته الثمانية وزوجته " عزة.ا"، وعدد من ابناء القيادي مهدي عاكف المرشد العام الاسبق لجماعة الإخوان. 
 
 









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 5

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

لا يوجد كلام اقوله......ببساطة كدة !؟

تدمير الاقتصاد ......بالقانون....عايز افهم....اولاد الشاطر وعاكف ليس لهم صلة بجماعة الإخوان.......يا حلاوة.......زغروطة حلوة يا ولاد

عدد الردود 0

بواسطة:

Alaa Elashkar

لا تعليق! ههه

صحيح ابو لهب مات...بس مين الي جاب عمك إبرها الأشرم هنا؟؟!

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد ابراهيم

فهمونا علشان احنا فقدنا عقولنا !!!!!!!!

هى البلد دى هتعيش فى دوامة وخبل وتوهة لغاية امتى ---- فى الماضى القريب تركنا حشمت ودراج يهربوا من مصر ولم نحسب خطورتهم على مصر فى الخارج وقد كتبت على هذه الصفحة محذرا من هذه الخطورة وقد حدثت بالفعل وما زالت مستمرة ---- ايضا كتبت محذرا من الشاطر وأسرته وانه زعيم العصابة الخطير والعقل المدبر والمتسبب فى كل الدماء التى سالت على ارض مصر وكل الضحايا الذين سقطوا وكل اليتامى والأرامل والامهات الثكلى الذين فاضت دموعهم انهار لفقدهم فلذات أكبادهم ---- والله العظيم لم استطيع ان أحبس دموعى اليوم وانا اشاهد صورة الام الثكلى وآلامها وهى تمسكت بصرة ولدها الضابط الشهيد --- هزني هذا الموقف وشاركنا فى هذا الشعور رءيس مصر العظيم عبد الفتاح السيسى ---- وفى المساء قرات على هذه الصفحة خبر الإفراج عن عايلة الشاطر وزوجته وأقاربه غير مصدق ابدا ومطلقا انهم جميعا بعيدين عن التمويل والتخطيط والتحريض ---- اذا اعترفنا بذلك يبقى خلاص بقى فضوا الليلة وطلعوا باقى العصابة من السجون ورجعوا محمد مرسى للاتحادية وجهزوا لهم ولائم الكباب والكفتة والحمام والبط من عند ابو شقرة واعملوا احتفال فى ميدان التحرير ---- انا مش عارف ليه احنا مش حاسين بخطورة هوءلاء المجرمين والى متى سوف نرخى لهم الحبال حتى يشنقونا بها ---- سيادة ألرءيس العظيم أرجوك خطوة حاسمة تجاه أهل الشر لإنقاذ الزرع والضرع والإنسان على ارض مصر الحبيبة ---- لقد صدمت اليوم لخروج أسرة الشاطر بعد التحقيق !!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

مخلص

واضح

واضح يا جماعة ان محدش خالص كان بيمول الإخوان وان تمويلها كان بييجي من السما وان كمان ماحدش كان له علاقه بيهم ولا حتي عائلات المرشد والشاطر ويمكن ولا المرشد والشاطر نفسهم. احنا بس اللي كنا ظالمين الناس دي وافكارنا شريره أصول أن احنا اللي نتحبس مش الناس الأفاضل الطيبين دول.

عدد الردود 0

بواسطة:

ناصر

سؤال بمنتهى الهدوء للافاضل المحترمين المعلقين السابقين***وظيفتكوا ايه**معتقدش انكم قضاه

القاضى مش فاضى يعلق ***ياريت كل واحد يكتب فى تخصصه****احنا من ضمن مشاكلنا التى لاتعد****احنا فهمين ان احنا فهمين كل حاجه***بنفتى فى كله***ماشاء الله علينا***طب لما احنا ماشاء الله بالعبقريه دى حال البلد واقف ليه وترتبنا فى كل حاجه منيل بستين نيله ليه****

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة