أكرم القصاص - علا الشافعي

"الشرقية للدخان" تعلن باقى الأسعار الرسمية للسجائر

الخميس، 23 نوفمبر 2017 09:36 م
"الشرقية للدخان" تعلن باقى الأسعار الرسمية للسجائر وزير المالية
كتب كريم كشك

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
قال محمد عثمان، رئيس قطاع التسويق بالشرقية للدخان "إيسترن كومبانى"، إنه تم زيادة أسعار السجائر بنسبة  تتراوح ما بين 10 إلى 20 %، بقيمة سعرية من 2 لـ 3 جنيهات مصرى فقط وفقا للقرار المتفق عليه نهائياً مع عمرو الجارحى وزير المالية.
 
وأشارعثمان، فى مداخلة هاتفية مع الاعلامى جابر القرموطى، ببرنامج "آخر النهار"، المذاع على فضائية "النهار"، أنه نظراً لجشع بعض التجار، تم البيع خلال الفترة السابقة، بأسعار مبالغ فيها، لعدم فهم القانون الضريبى الصحيح للقيمة المضافة وإضافة الزيادة على إجمالى سعر العلبة. 
 
وأكد رئيس قطاع التسويق بـ"الشرقية للدخان" أنه تم نشر قائمة زيادة أسعار السجائر الجديدة، حالياً، وفقاً للقرار الوزارى المتفق عليه مع الدكتور عمرو الجارحى، وزير المالية، والذى صدر مساء اليوم الخميس، هى كالتالى:
 
 
- مارلبورو - ميريت - دافى دوف  - كنت: 32 جنيها
 
- إل إم - روزمانس - وينستون - لاكى سترايك: 25 جنيها
 
- نكست: 22 جنيها
 
- فايسروى: 21 جنيها
 
- بلاك لايبل - تايم 19 جنيه
 
- جولدن وست - سوبر 17 جنيه
 

منتجات الشركة الشرقية..

 
- تارجت 15.50 جنيه
 
- كليوباترا "بوكس" بالقرار الوزارى 14.75 وتم طرحها من قبل الشركة بـ 15.50 جنيه
 
- كينج سايز الورقية: 14 جنيها
 
- كوين الورقية - مونديال - بوسطن - لايت - بلومنت: 13.50 جنيه
 
وأوضح عثمان، أنه لم يتم خروج أى كميات من السجائر من الشركة والـ 4 شركات الأخرى أمس منعاً للزيادة، فالأسعار والتخزين نظراً لاستغلال التجار.
 
وأكد أنه تم طرح كميات كبيرة اليوم من السجائر، بالتنسيق مع وزارة المالية، اليوم، وصلت إلى 300 مليون سيجارة، بمعدل يوم ونصف من القوة الإنتاجية اليومية، وإنما الشركات الأخرى، ستتبدأ طرح إنتاجها من يوم السبت القادم.
 









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

عمار عطاالله

الرقابه

الحكومة تهوى فى فلك والسوق السوداء فى فلك اخر

عدد الردود 0

بواسطة:

محمود محمد مرتضى

بدون رقابه

انا اشتريت علبة سجاير أكثر من السعر المعلن ب 2 جنيه في شبرا و هذا يرجع إلى عدم وجود وجود رقابه بعد زيادة الأسعار هتقلي ما تشتريش زي ما الحكومه تفرض السعر المفروض يبقى فيه رقابه لحماية المستهلك من الجشع لما البائع غير راضي عن نسبة الربح الموجوده ولا هو لم فلوس من الناس بحجة أن السجاير مش ضروريه و مضره لو الحكومه تقدر تستغي عن دخل السجاير يبقى المواطن ممكن يبطل سجاير ارحمونا و راقبوا الأسواق طالما يوجد سعر رسمي

عدد الردود 0

بواسطة:

ميدو

التسعيره ياعالم

الشركات والخكومه ليه ما بتقضيش علي الجشع اللي شغال وتحط تسعيره جبريه ولا هما عايزن الناس تاكل بعض وتحصل بلبله ومفيش رقابه ويقولوا بلغوا لو حد تلاعب بالاسعار طيب ما تكتبوه عالعلبه سعرها وكده الكل مجبر يبيع بالسعر المكتوب وترحمونا وترحمواانفسكم من وجع الراس اليوم شاري ال ام. 29 جنيه لان مفيش رقابه ولاتسعيره ونيجي نتكلم مع حد يقولك منها لله الحكومه والتجار بيبيعوها غاليه ومبررات فارغه

عدد الردود 0

بواسطة:

Ahmed

فين الكلام دة

لما تكتب سعر انزل الاقيه .انا شاري ال ام ب 29 يبقى انتم يا مش عارفين حاجه يا بتضحكو علي الناس. بس معلش اصل احنا حبه مدمنين في نظر الحكومه اللي موجودة نستاهل اللي يجرا لينا

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة