أكرم القصاص - علا الشافعي

تعرف على عقوبة مخرجى "عندى ظروف" بعد أمر النيابة بضبطهما

الثلاثاء، 21 نوفمبر 2017 05:00 ص
تعرف على عقوبة مخرجى "عندى ظروف" بعد أمر النيابة بضبطهما شيما
كتب أحمد الجعفرى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أصدرت النيابة العامة قراراً بضبط وإحضار مخرجى كليب "عندى ظروف"، بعدما أثبتت تحريات مباحث الآداب تورطهما فى التحريض على الفسق والفجور، بمشاركة المتهمة الأولى المطربة "شيما"، والذى صدر قراراً بتجديد حبسها لمدة أسبوع على ذمة القضية.

 

العقوبات التى نص عليها القانون لتهمة التحريض على الفسق والفجور، نظمتها نص المادة 269 مكرر من القانون المصرى، والتى نصت على أن يعاقب بالحبس مدة لا تقل عن شهر ولا تزيد عن 3 شهور كل من وجد فى طريق عام أو مكان مطروق يحرض المارة على الفسق بإشارات أو أقوال.

 

وكانت محكمة جنح مستأنف العجوزة، قبلت الاستئناف المقدم من مخرج كليب "سيب إيدى"، وائل أسامة عباس، على حبسه سنة، والاكتفاء بحبسه 3 أشهر مع الشغل فى اتهامه بنشر مقطع فاضح والتحريض على الفسق والفجور فى القضية التى قيدت برقم 1886 سنة 2017.

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 6

عدد الردود 0

بواسطة:

fares

حاجة جميلة خالص

انا كدا فهمت ليه الفيديوهات الاباحية كترت (من امن العقاب أساء الادب كل واحد منهم عمل الفيديو ده وهو متأكد انه هيقضى 3 شهور بالكتير فيتشهر وياخد فلوس كتير وعادى يطلع بعدها نجم وكل اللى عملوا كده خرجوا ومارسوا اعمالهم زى سيب ايدى القانون لازم يعامل الناس ديه كمخربين فى الارض للضرر العام

عدد الردود 0

بواسطة:

حازم

ده اللي واقف في الشارع بيحرض كام واحد

امال الي نشر فيديو بيحرض فيه الملاييين تبقى عقوبته ايه

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

اين العقاب

انا مستغرب جدا من القانون .. ازاي فيديو اباحي وينافي عاداتنا وتقاليدنا ان عقوبته تكون بسيطه جدا لمده 3 أشهر.. يعني اي حد ممكن يعمل فيديو ويقول كلها 3 اشهر فقط واخرج واعمل غيره ... وادمر المجتمع .. وادمر الشباب اللي متدمر لوحده.. الازهر بيعمل علي توعيه الشباب وابعادهم عن المعاصي وعن البلطجه والمصايب اللي بنشوفها بسبب الافلام الهابطه .. وان الجيل الحالي للاسف قنبله موقوته .. ويجي فيديو قبيح بكل ما تحمله الكلمه .. زي ده ويكون عقوبته 3 اشهر فقط .. طيب ازاي بقي .. حرام عليكم .. ياريت اشد العقوبه عشان مفيش حد يجروؤ انه يفكر بشىء زي دة مره تانيه .. الرحمه يرحمكم الله .

عدد الردود 0

بواسطة:

فكرى

السجن ولو لمدة يوم واحد عقوبة شديدة جدا

الغرامة نعم . السجن لا . السجن ارهاب لعمل يختلف على تقييمه الكثيرين وهى وجهات نظر وثقافات ..

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري

العقوبه البسييطه معناها اكرر الفعل ثاني

يجب علي مجلس الشعب تغليظ العقوبه حتي يفكر المتهم الف مره قبل فعلها دا بيفسد مجتمع كامل

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد عبد الرحمن

كفانا تسببت.وتضييع لقيم المجتمع.

لابد من تغليظ العقوبة.الاجيال عمالة تضيع والأدب مفقود.امال ازاى بقى مبادىء الشريعة الإسلامية هى المصدر الأول للتشريع.قيم المجتمع ضاعت بسبب هذا التسيب.

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة