خالد صلاح

ننشر أول إقرار موثق بالشهر العقارى للتبرع بالأعضاء بعد الوفاة

الجمعة، 13 أكتوبر 2017 10:02 ص
ننشر أول إقرار موثق بالشهر العقارى للتبرع بالأعضاء بعد الوفاة المهندس يوسف حنا


كتب وليد عبد السلام - تصوير سامى وهيب

حصل "اليوم السابع" على أول وثيقة موثقة بالشهر العقارى، للتبرع بالأعضاء بعد الوفاة، تقدم بها المهندس يوسف حنا، 26 سنة، من محافظة سوهاج إلى اللجنة العليا لزراعة ونقل الأعضاء البشرية بوزارة الصحة.

المهندس يوسف حنا (2)

وجاء بنص الوثيقة: أننى أوافق على التبرع بأعضائى بعد ثبوت وفاتى يقينا يستحيل بعده العودة إلى الحياة بأى عضو يمكن نقله مثل (الكبد والكلى والقلب والبنكرياس والأمعاء أو أى نسيج مثل الجلد وصمامات القلب والأوعية الدموية وكذلك العظام وأى عضو آخر أو جزء منه أو نسيج يمكن نقلة مستقبلا، وفقا للتقدم العلمى، للاستفادة منه إلى أى جسم إنسان آخر، للمحافظة على حياته، أوعلاجه من مرض جسيم، أو استكمال نقص حيوى فى جسده طبقا للقواعد والقوانين المتبعة).

المهندس يوسف حنا (1)

وتابع فى الوصية :"هذا القبول دون أى مقابل مادى أو عينى لأقاربى أو لأى شخص آخر بسبب النقل أو بمناسبته،  حيث أن التبرع ناتج عن إرادة حرة وقوية".  


المهندس يوسف حنا (3)
 
وثيقة (3)
 

 

وثيقة (4)
 

 

 





التعليقات 0

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

100 100

100 100 الكلام ده - لو كان الكلام ده يجوز شرعا انا كمان هعمل كده

عدد الردود 0

بواسطة:

ESAMELDIN

الأمانة .... أمانة الله ...

تبرع من لايملك لمن لايستحق ... جسد الإنسان أمانة الله أعطاها للبشر فلا يحق لأى إنسان العبث بجسده أو التصرف فيه حياً كان أو ميتاً ... وسيحاب الله الإنسان على مافعله بجسده ... ألا هل بلغت اللهم فاشهد .

عدد الردود 0

بواسطة:

صريح

لما ييجى الاجل ووقت الموت بصراحه مش عايز حد يتبرعلى بأى عضو من جسده

عايز اقابل ربى وانا ربى راضى عنى وبس واى عمر كتبهولى انا راضى بيه مش عايز زياده او اطاله فى عمرى .. عايز اقابله بدرى بدرى .. اللهم احسن ختامنا جميعا

عدد الردود 0

بواسطة:

مها احمد

بعد الوفاه

يتعين علي ان يخرج المتوفي من مستشفي و ليس من المنزل . لان المتبرع قبل الدفن هياخذو الاعضاء قبل الدفن ..يبقي لازام تشريع ان كل متوفي يخرج من المستشفي زي السعودية و بعض الدول

عدد الردود 0

بواسطة:

عبدالقادر

حيشرب مقلب

انا جاهز بس اللي حياخد عضو من عندي حيشرب مقلب محترم , القلب مليان هموم والكبد وارم من الدهون والكلاوي خربانه والعين شيش بيش !!! والباقي مفيش داعي عشان ربنا امر بالستر , مفيش الا اللسان وده ياريت الاقي حد يخده ويريحني ويريح الناس من شره .

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة



مشاركتك بالتعليق تعنى أنك قرأت بروتوكول نشر التعليقات على اليوم السابع، وأنك تتحمل المسئولية الأدبية والقانونية عن نشر هذا التعليق بروتوكول نشر التعليقات من اليوم السابع
الرجوع الى أعلى الصفحة