أكرم القصاص - علا الشافعي

وزير السياحة: نستهدف جذب 10 ملايين سائح عام 2017

الثلاثاء، 27 سبتمبر 2016 07:20 م
وزير السياحة: نستهدف جذب 10 ملايين سائح عام 2017 يحيى راشد وزير السياحة
كتب عبد الحليم سالم تصوير حسين طلال

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال يحى راشد وزير السياحة، إن مصر تركز على أفريقيا، لافتا إلى أن هناك لقاءات مع الوزراء الأفارقة، للترويج للسياحة المصرية، موضحا أن الوزارة تواصل مساعيها فى هذا الإطار، من خلال 6 فرق عمل، والسعى لجذب 10 ملايين سائح بحلول عام 2017.

 

وأشار وزير السياحة، خلال كلمته فى مؤتمر مجلس الأعمال المصرى الكندى، برئاسة معتز رسلان، وبحضور المستشار أحمد الزند وزير العدل السابق، وعدد من الوزراء، إلى أن الوزارة أنشأت موقعا الكترونيا يخاطب العالم بـ14 لغة، بهدف التواصل مع الآخرين، علاوة على جذب الطيران العالمى لمصر خلال الفترة المقبلة، مشددا أن الوزارة تسعى لتنويع السياحة الوافدة لمصر، مؤكدا أنه يتم التواصل معهم الكترونيا.

 

من جانبه اقترح عاطف يعقوب رئيس جهاز حماية المستهلك، أن تكون هناك إدارة لحماية حقوق السائح، بما يضمن جودة الخدمة وخروجه مبتسما من مصر، وبالتالى نريد دعمها من وزارة السياحة، فيما عقب الوزير بأنه سيتم تدعيم الفكرة مع تدعيم عدم احتكار صناعة السياحة، لأن ذلك يضر بمصر.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 2

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد حامد - شرم الشيخ فندق ديسول سيتى شارم

عنايه الأستاذ خالد صلاح لعرض الفكره فى البرنامج الخاص به لعل وعسى من مجيب

عندى فكره إذا عجبت المهتمين بمجالنا اللى هو مجال السياحه واتنفذت انا شايف انها كويسه, وطبعا كلنا شوفنا لما السياحه وقفت البلد تضررت الزاى , الفكره دى عباره عن التسويق والدعايه خارج مصر , وبإختصار هتكون كالأتى : - 1- قناة تليفزيونيه تبث على مدار الـ 24 ساعه وتكون بلغات مختلفه طبعا مش محتاجين مقدمين ليها . 2- الماده اللى هتبثها القناه عباره عن مقاطع فيديو لمعظم فنادق مصر بالكامل ( شرم الشيخ - دهب - نويبع - الغردقه - سفاجا - القصير - مرسى علم - القاهره - الإسكندريه - الساحل الشمالى - الأقصر - اسوان ..... الخ ) . 3- طبعا كل فيديو هيكون فيه بيانات الفندق وطريقه الحجز وطبعا تصوير للفندق . 4- ويتعمل للقناه دى بث من على يوتيوب والشباب المصرى كفيل انه ينشر رابط القناه الخاص بيوتيوب وتردد القناه على الأقمار الصناعيه على السوشيال ميديا فيس بوك و تويتر وكل مواقع التواصل . 5- بالنسبه للتمويل هيكون شراكه بين اصحاب الفنادق وده اللى هتحدده غرفة المنشأت الفندقه بحيث انها تزود شويه رسوم على أشتراك عدد الغرف الخاصه بكل بفندق وكده كده أشتراك غرفة المنشأت الفندقيه بيندفع يا اما نصف سنوى أو سنوى , والجزء التانى من التكلفة تدفعه وزارة السياحه لأنها كده كده فى ميزانيتها فى مخصص لترويج السياحه . 6- نستعين بالفرعون الصغير ( الدكتور / زاهى حواس ) عشان ناخد منه بعض الفيدوهات الخاصة بالأثار الفرعونيه وخلافه واكيد هو عنده درر من دى . 7- نخصص وقت من بث القناه عن السياحه العلاجيه والبث ده كل يوم نغير فى ميعاده عشان فرق التوقيت بين الدول بحيث اكبر قدر من الناس تشوفه . 8- يبقى فيه تعميم صادر من الخارجيه بألزام كل سفارتنا وقنصليتنا داخل وخارج مصر بوضع شاشه كبيره على كل سفارة وقنصليه لبث هذه القناه . 9- وبالنسبه لموضوع الشاشات ده محدش يقلق حد يروح للحاج / محمود العربى صاحب مصانع توشيبا العربى عندنا فى قويسنا او يروح المصنع فى بنها يقابله اعتقد الراجل مش هيتأخر حبا فى مصر وهو برضه بيستورد ومحتاج الدولار ومش هيقول لأ . 10- اخر طلب يا ريت اللى يشوف البوست ده يعمل شير فى الخير لعل وعسى حد ضميره يصحى وينفذ الفكره .

عدد الردود 0

بواسطة:

أبو أحمد

10 مليون سائح بس !!!

اللواء أبو بكر الجندي صرح أمس أن السواح عام 2015-2016 ( يعني في عز سنة الأزمة) وصلوا تسعة مليون وخمسمائة ألف سائح ... حضرتك سقف طموحك منخفض جداً جداً . امشي أحسن لك ولنا.

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة