أكرم القصاص - علا الشافعي

مصلحة سك العملة: الحكومة صاحبة الحق فى عودة التعامل بالـ10 قروش

الجمعة، 16 سبتمبر 2016 07:00 ص
مصلحة سك العملة: الحكومة صاحبة الحق فى عودة التعامل بالـ10 قروش عمرو الجارحى وزير المالية
كتب – أحمد يعقوب

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال محمد السبكى، رئيس مصلحة سك العملة، إن مطالبة الدكتور على مصيلحى، رئيس اللجنة الاقتصادية بمجلس النواب، الحكومة متمثلة فى البنك المركزى، بتوفير ما وصفه "الفلوس الفكة" أو "كسر الجنيه" وهى فئات الـ5 قروش والـ10 قروش حتى 25 قرشًا، تعد الحكومة هى جهة دراسة وإصدار القرار وليست مصلحة "سك العملة".

وأضاف رئيس مصلحة سك العملة، فى تصريحات خاصة لـ"اليوم السابع"، أن مثل تلك القرارات المتعلقة بعودة التعامل بفئات معدنية صغيرة من القرارات السيادية التى تصدر عن الحكومة وبالتشاور مع الجهات المعنية بذلك وهى البنك المركزى المصرى، ووزارة المالية، موضحًا أن مصلحة سك العملة، التابعة لوزارة المالية هى جهة تنفيذ هذا المقترح حال الموافقة عليه.

وطالب الدكتور على مصيلحى، رئيس اللجنة الاقتصادية بمجلس النواب، الحكومة متمثلة فى البنك المركزى، توفير ما وصفه "الفلوس الفكة" أو "كسر الجنيه" وهى فئات الـ5 قروش والـ10 قروش حتى 25 قرشًا، قائلًا "توفر الفكة من فئة 5 قروش حتى 50 قرشا سيمكن من تسهيل العملات وضبط الكسور فى الأسعار، بدلا من أن يقوم التجار بإعطاء المشترى "بونبونى" بدلا من الفلوس المتبقية فى طريقة التعامل".

جدير بالذكر أن رئيس مصلحة سك العملة قال لـ"اليوم السابع" قبل أسابيع، إنه لم يتلق حتى الآن الطلب الذى تحدث عنه اللواء عاطف يعقوب، رئيس جهاز حماية المستهلك، بعودة التعامل بالعملات الصغيرة مثل "القرش" للحد من ارتفاع أسعار السلع فى السوق المصرية، مؤكدًا أنه سوف يتواصل مع وزارة المالية، حول هذا الطلب، وسوف يتم دراسته خلال الفترة القادمة.

وأكد رئيس مصلحة سك العملة، فى تصريحات خاصة لـ"اليوم السابع"، أن دراسة الطلب الخاص بعودة العمل بالفئات المعدنية الصغيرة مثل الـ"القرش"، والفئات الأخرى، سوف يتم بين وزارة المالية وبالتنسيق مع البنك المركزى المصرى.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

ضروري لضبط الاسعار

طرح الفكة من جديد وسيلة هامة جدا في ضبط الاسعار و ترشيد ارتفاعها و كذلك نحتاج لقانون يلزم المنتجين و الموردين بتابة سعر البيع للمستهلك علي السلع و تجريم البيع باكثر من السعر المعلن للسلعة ، فهذه الافعال الاستغلالية جريمة في حق المجتمع يجب استئصالها

عدد الردود 0

بواسطة:

مهندس / صلاح

وفروا فكة الربع والنصف والجنيه سواء معدنى أو ورقى أو حتى مواد بلاستيكية .

وفروا فكة الربع والنصف والجنيه اولا،وعلى فكة الخمسة والعشرة قروش يتم تقريبهم فى الحسابات ،لضعف قيمتهم ،هناك ناس تحب العيش على ذكريات الماضى الجميل وبركة الآباء والأجداد ، أقول لهم ما كان مناسبا زمان لا يصلح لزماننا الان .

عدد الردود 0

بواسطة:

حمدى ابو الرجال

الروضة دمياط

المهم قبل ما يصدر القرار بصك العملات الفكة يشوفوا ايه السلع اللى قيمتها تساوى قيمة العملات الفكة

عدد الردود 0

بواسطة:

سالم ابو ناجم الحويطي

هري علي الفاضي ادخلو هذه العمله المتحف بجوار {الملّين والنكله}

بريزه ايه وشلن ايه وربع جنيه ايه في ظل النار وغلاء الاسعار دا انا اعطيت ابني الطفل 10 جنيه عديه رماها في وشي !!!!!!!!!!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

السيد عميرة

كلام ابو الرجال صح؟

لازم نشوف ماهي السلعة التي قيمتها 10 قروش أو5 قروش في السوق سنجد حزمة البقدونس وحزمة الجرجير ب جنيه

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى

كلام هرى ف هرى

اولا اسمها صك العمله مش سك .... ثانيا كل اللى بتقولوه دا كلا فارغ ازاى دوله مش عارفه تتحكم ف الاسعار امال الناس اللى بتاخد ملايين رواتب دول ايه لزمتهم بلا قرف البلد المره الجايه لو انتفضت هتنهى ع كل الفاسدين واولهم اعلام التطبيل زى موقعكم الكريم جتكو قرف .. اها نسيت اقولكم بلاش تنشروا الكومنت زى كل مره .. هى دى الديمقراطيه ههههههههه سلملى ع حريه التعبير

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد محروس الجمال

أصغر عملة يمكن التعامل بها فى مصر هى أل ربع جنيه

وغير ذلك يعتبر سفه .

عدد الردود 0

بواسطة:

مجدي

فين الجنيه

اساسا دلوقت تروح تشتري اي حاجه يقولك معاك جنيه ونص فكه يعني الجنيه مش موجود يبقي حتدور علي الشلن والبريزه

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

عن الفكة و اهميتها

في مجموعة كبيرة من السلع هتستفيد من وجود الفكة، و اولهم السلع رخيصة الثمن حيث تمثل الفكة نسبة هامة بالنسبة لها، و لك ان تتخيل سلعة بجنيه تحتاج لرفع السعر 10? فتضطر لرفع الطعر الي جنيه و نص او اتنين جنيه لعدم وجود فكة ،،و كذلك المواصلات و باقي الفواتير اللي محدش حاسس بيه، و لك ان تتخيل ان يقوم محصل بجمع 200 فاتورة يوميا بفرق مثلا نص جنيه في الفاتورة فيصبح دخله الاضافي 100 جنيه يوميا، و دي مش مبالغة ولا اني مستكتر الخير ، ربنا يوسع علي الجميع، بس الفكة فعلا مهمة

عدد الردود 0

بواسطة:

عصام سلطان

عوده البركه

من ضمن الذىكتب على كرسى العرش لاسلامه من الاسنه الناس فى ناس يرفضوا الفكه وفى كتيركتيركتيرجدا جدا جدا يقبلوها احسن حاجه هتعملها الحكومه انها هترجع الفكه دى تانى خلى ربنا يفكها علينا ياناس بس يارب يكونوا صادقين فى قرارهم ده يارب يارب يارب

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة