أكرم القصاص - علا الشافعي

خطوات "ليلية" للتخلص من 5 كيلو جرامات "وزن زيادة" خلال شهر

السبت، 06 أغسطس 2016 10:00 ص
خطوات "ليلية" للتخلص من 5 كيلو جرامات "وزن زيادة" خلال شهر خطوات بسيطة للتغلب علي زيادة الوزن
كتب عبد الرحمن حبيب

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
ذكر موقع "بولد سكاى" الهندى، عددا من الخطوات التى يمكن اتباعها للتخلص من خمسة كيلو جرامات خلال شهر واحد، وبدت الخطوات فى غالبيتها "ليلية" وهذه الخطوات هى التالى:

1- اشرب شاى بالأعشاب: يمكنك أن تستبدل أكواب الشاى "المسائية" المعتادة بشاى الأعشاب ، على المدى الطويل سوف يصب ذلك فى خانة فقدان الوزن.

2- عشاء البروتينات: تناول عشاء غنى بالبروتينات أمر جيد على كل حال إذ أن الأطعمة التى تحتوى على البروتينات كفيلة بمحاربة الخلايا الدهنية.

3- الروتين المسائى المرتبط بالطعام: لابد وأن يكون هناك روتين يومى مسائى مرتبط بالطعام ، يتعلق الأمر بتنظيم الوجبات ، والالتزام بميعاد ثابت لكل شىء، فالأكل والمشروبات لا بد وأن تؤكل أو تشرب فى مواعيد ثابتة.

4- المشى: من المفيد جدا المشى خصوصا بعد وجبة العشاء ، الأمر مفيد للغاية ويؤدى إلى فقدان الوزن على نحو واضح .

5- اغلق التكييف : أثبتت الدراسات الحديثة أن فقدان الوزن يرتبط إلى حد ما بتشغيل تكييف الهواء فكلما كان التكييف يعمل فى منزلك لفترة أطول قلت فرصك لتقليل الوزن .


موضوعات متعلقة ...


دراسة: النساء أكثر عرضة لزيادة الوزن فى سن اليأس بسبب الهرمونات










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 3

عدد الردود 0

بواسطة:

El walda basha

خطوات ليليه للتخلص من الوزن

ايه علاقة التكييف بالوزن

عدد الردود 0

بواسطة:

التكييف

يمنع العرق

والعرق بينزل الوزن

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

الى رقم 1 !!

اقولك انا ايه العلاقة بين التكييف والوزن , بداية تشغيل التكييف وعدم العرق بيخلى جسمك يحتفظ بالماء الزائد وميتخلصش منه بالشكل الطبيعى , وكمان بيقلل رغبتك فى شرب المية وده بيشجع جسمك على تخزين المية فيزود وزنك , كمان التكييف بيأقلم جسمك على الحياة فى جو بارد وده بيشجع جسمك على تخزين الدهون علشان يستعملها فى الحفاظ على درجة حرارته , ببساطة جسمك بيعمل لنفسه بطانية ذاتية من الدهون علشان يحافظ على حرارته ثابته , فده طبعا بمرور الوقت هيزود وزنك خصوصا مع عدم الحركة , التعامل الصحى مع ارتفاع درجات الحرارة يبقى اننا نقعد فى مكان ضل جيد التهوية ونلبس ملابس قطن خفيفة تمتص العرق لأن على فكرة من وظايف جسمنا الطبيعية انه يعرق فى الجو الحار فيبرد نفسه ويتخلص من السموم عن طريق اخراجها فى العرق , فميجبش اننا نمنع الجسم من القيام بالوظيفة دى , تخيل لو حد جسمه امننع عن اخراج البول , هيجراله ايه ؟؟ ببساطة هيتسمم ويموت , بنفس النظرية مينفعش امنع جسمى انه يعرق والا ربنا عامللى غدد عرقية ليه !! ونشرب مية كتير , ونستحمى كتير بمية دافية علشان نغسل العرق عن جسمنا أول بأول , ده اللى مفروض يتعمل ,مش أننا نعيش فى التلاجة !!

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة