أكرم القصاص - علا الشافعي

تقرير أمريكى: مصر تحتل المركز الـ10 عالمياً فى عدد السكان بحلول 2050

الخميس، 25 أغسطس 2016 12:04 م
تقرير أمريكى: مصر تحتل المركز الـ10 عالمياً فى عدد السكان بحلول 2050 ساعة السكان
كتبت ريم عبد الحميد

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

عندما يأتى عام 2050 سيزداد عدد سكان العالم حوالى الثلث، حيث من المتوقع أن يصل قاطنو الكرة الأرضية إلى 9.9 مليار نسمة، وستتفوق الهند على الصين كأكبر دول العالم من حيث السكان، وفقا لمنظمة أمريكية، بينما من المتوقع أن تحتل مصر المركز العاشر عالميا.

 

وقالت مجلة نيوزويك الأمريكية، إن البيانات الجديدة التى قدمها مكتب المراجع السكانية بواشطن تضم مجموعة من الإحصائيات حول كيفية التحول سكان العالم على مدار الـ 34 عاماً المقبلة، حيث سيتضاءل عددهم فى بعض القارات، بينما سيزداد فى أخرى.

 

وتتوقع المنظمة أن يتجاوز عدد سكان العالم 10 مليارات نسمة بحلول عام 2053، بينما يقدر عدد سكان العالم فى الوقت الحالى حوالى 7.4 مليار نسمة.

 

 وقال جيفرى جوردان، رئيس هيئة المراجع السكانية، إنه على الرغم من تراجع معدلات الخصوبة حول العالم، فإنه يتوقع أن يظل النمو السكانى قوياً بما يكفى ليصل عدد سكان العالم إلى 10 مليار نسمة، ومن بين البيانات التى تم الكشف عنها أن الصين أكبر دول العالم حالياً من حيث السكان، حيث يصل عددها إلى 1.37 مليار نسمة، ستتراجع إلى المركز الثانى بحلول عام 2050، حيث سيصبح عدد سكانها 1.344 مليار نسمة.

 

 أما الهند فمن المتوقع أن يصل عدد سكانها إلى 1.708 مليار دولار، بينما روسيا والمكسيك اللتان تحتلان المركزين التاسع والعاشر، كأكثر دول سكاناً، لن تكونا ضمن أكبر 10 دول فى عام 2050،  ومن المتوقع أن تكون الكونغو فى المركز الثامن، ومصر بالمركز العاشر.

 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

1.708 مليار دولار .......................... يا غبي

ليه بتولد فلوس

عدد الردود 0

بواسطة:

أحمد علي

زيادة عدد السكان هو إللي رخصنا من زمان

عدد سكان مصر الحالي أكثر من عدد سكان ألمانيا بحوالي 10 مليون وأكثر من عدد سكان بريطانيا ب26 مليون وفرنسا ب25 مليون وإيطاليا ب30 مليون وجنوب أفريقيا ب46 مليون وكوريا الجنوبية ب40 مليون ... قارن بين عدد السكان ومعدل الإنتاج والتقدم التكنولوجي.. ياريت نحد من الزيادة السكانية السنوية حتى نعبر من عنق الزجاجة لأنه في الوقت الحالي لن يكون هناك تنمية وتقدم ورفاهية في ظل سعي الدولة لملىء البطون.

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري

وهنفضل نزيد ونزيد ان شاء الله

الفكرة ازاي تستفيد من الطاقة البشرية دي بدل ما تعملها شماعة تعلق عليها فشلك.. روح شوف الصين والهند تعدادهم واصل لفين.. الصين مثلا مفيهاش مواطن مبيشتغلش، مفيهاش حاجة اسمها مواطن قاعد عاطل، فيها عمل وانتاج واستغلال كل شبر من اراضيهم، مش صحاري شاسعة وموارد مائية وموقع استراتيجي هو الاهم في العالم وفيه ملايين من الشعب مش لاقيين ياكلوا ومش لاقيين شغل تحياتي.. وتحيا مصر

عدد الردود 0

بواسطة:

أبوزيد المصري

ده اللي احنا فالحين فيه!!!

مراكز متقدمة في الخيبه القويه بس!!

عدد الردود 0

بواسطة:

moh

غثاء السيل

الكثرة بالعدد ليس دليل القوة

عدد الردود 0

بواسطة:

لو كان الهري رجلا لقتلته

إلى تعليق 3

لو بطلنا هري هانموت. روح إقرأ عن سياسة الطفل الواحد في الصين. وبعدين منين جبت المعلومة الجهنمية بتاعت إن الصين مفيهاش حد مابيشتغلش دي؟ بطلوا دفاع عن الخلفة كفاااااااااااااية حرام عليكم. الدول دي كلها هي اللي بتقول إن تقدمها نتيجة تحديد الإنجاب تقوم تيجي تقول لا إنتوا إش فهمكم إنتوا يا صينيين.

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري

الى تعليق 6 بتاع الهري

بغض النظر عن اسلوبك واللي هاترفع ومش هارد عليك بنفس الطريقة، لكن اوضح لسيادتك المعلومات دي عن الصين يمكن نفهم: نسبة البطالة بالصين للعام 2016 تبلغ 4.05%، من اجمالي تعداد سكان بلغ 1.3 مليار نسمة، القوة العاملة في الصين تبلغ بناء على ما سبق 1.2 مليار بني ادم. بالنسبة الى سياسة الطفل الواحد، الغيت هذه السياسة في يوم 29 أكتوبر 2015 حيث أصدرت الحكومة الصينية قرارا يسمح لكل عائلة بإنجاب طفلين كحد أقصى من غير شروط بدلا من سياسة الطفل الواحد بعد أن تسببت هذه السياسة في زيادة أعداد كبار السن وتقلص الطاقات الشبابية.، واضح انه انا اللي محتاج اقرا عنها. حضرتك انا مدافعتش عن الخلفة انا بقول ان فشل الحكومات حراااااااام نعلقه دائما على فزاعة الزيادة السكانية، وواضح برده ان حضرتك بعبقريتك الجهنمية مكلفتش نفسك وتقرا تعليقي كويس وتفهمه.

عدد الردود 0

بواسطة:

أحمد علي

تعليق رقم (3) كفاية الاسطوانة المشروخة (السكان طاقة بشرية)

مثال بسيط: عدد سكان الصين يبلغ 16 ضعف مصر ولكن الناتج المحلي للصين يبلغ 35 ضعف الناتج المحلي لمصر ومعظم الدول الأوروبية الكبيرة أقل مننا في عدد السكان وتبعد عنا ملايين السنوات الضوئية في التقدم والعلم والاقتصاد والرياضة!! العدد عندنا لم يكن في يوم طاقة بشرية بل عدد غير منتج ينتظر طعام وشراب وعلاج وسكن ، وأخر الإحصائيات بتقول أن العامل المصري لا يعمل سوى 15 دقيقة فقط في اليوم ناهيك عن عدد المدمنين والمدخنين والجالسين على القهاوي واللي بيدور على كشك علشان يفتحه. بشتغل الأول بجهد وعرق وبعدين نقارن نفسنا بغيرنا

عدد الردود 0

بواسطة:

ممدوح رياض

الى رقم 3 اراء امثالك السبب الرئيسى لتدهور معيشاتنا

اى استفادة ممكن ان نستفيدها من هذا الشعب الكسول المتواكل فى كل حياتة الشباب اللى بتتكلم عنة وبتراهن علية هجر التعليم والورش والمصانع واصبح سائق توكتوك لانة بيكسب اكثر من الورشة ولصبحت شوارعنا اسوء من شوارع الهند مخترعة هذة الافة الملعونة اللى اسمها التوكتوك مبروك عليك يارقم 3 فى زيادة النسل وربنا يكتر تكاتيك

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري

الى تعليق 8

استاذ احمد، كلام حضرتك بيتفق مع اللي انا قلته، الفكرة مش في تعداد السكان، الفكرة في كيفية ادارته والاستفادة منه، والدليل من الكلام اللي حضرتك تفضلت وذكرته، الصين مثال حي لتعداد السكان الضخم، ومع ذلك الناتج المحلي بيتخطى بمراحل ناتج مصر المحلي، والدول الاوروبية مثال حي عن تعداد السكان المُرشَد وايضا متفوقين في شتى المجالات مقارنة بمصر. مشكلة مصر ليست في تعداد السكان فقط، الفكرة في تكسد سكاني في اقليم معين، اقلين الدلتا، ووجود مساحات تتخطى نسبة 95% من اراضينا صحراء قاحلة، العيب مش في السكان بقدر ما هو تخطيط عمراني يحتاج اعادة نظر.

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة