أكرم القصاص - علا الشافعي

إخلاء سبيل الناشط الحقوقى مالك عدلى بضمان محل إقامته

الخميس، 25 أغسطس 2016 01:09 م
إخلاء سبيل الناشط الحقوقى مالك عدلى بضمان محل إقامته مالك عدلى
القليوبية – محمد قاسم

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قرر قاضى المعارضات بمحكمة جنايات شبرا الخيمة، اليوم، الخميس، إخلاء سبيل الناشط الحقوقى والمحامى مالك عدلى بضمان محل إقامته بعد اتهامه بنشر أخبار كاذبة عن جزيرتى "تيران وصنافير".

 

كان حسين المليجى وكيل أول نيابة قسم ثان شبرا الخيمة، برئاسة المستشار محمد عبد الرحمن، أمر بحبس الناشط الحقوقى والمحامى مالك عدلى 15 يوما على ذمة التحقيق، وذلك بعد انتهاء التحقيقات التى استمرت 4 ساعات.

 

ووجهت له النيابة، تهم محاولة قلب وتغيير دستور الدولة ونظامها الجمهورى، والانضمام إلى إحدى الجمعيات والهيئات والمنظمات التى تبغى تعطيل أحكام الدستور والقوانين، ومنع مؤسسات الدولة وسلطاتها العامة من ممارسة عملها، والإضرار بالوحدة الوطنية والسلام الاجتماعى، والترويج بالقول والكتابة للأغراض محل الاتهام الأول، وذلك بإحدى الطرق المعدة للتوزيع والطباعة وإذاعة أخبار وبيانات وشائعات من شأنها تكدير الأمن العام.

 

يذكر أن المحامى مالك عدلى كان محبوس احتياطيا منذ 6 مايو الماضى على ذمة القضية رقم 4016 لـسنة 2016 إدارى شبرا الخيمة ثانى لاتهامه بنشر أخبار كاذبة عن جزيرتى تيران وصنافير.









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى

ويطلع مين النحنوح ده ؟

كل واحد مش لاقى حاجه يعملها يبقى ناشط ؟؟؟ الله يخرب بيت أبو كل النشطاء ( السبوبه بس ) .... مفيش واحد فيكم نشيط لصالح البلد ؟ الله ينتقم منك

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري بيحب بلده

حمد لله على السلامه يا بطل

حمد لله على السلامه يا بطل ، و كله يهون عشان مصر وهنعيد ونقول تيران وصنافير مصريه

عدد الردود 0

بواسطة:

ابو شريف

ناشط سياسي

ناشط سياسي ده شكله ناشط سياسي ياناس شكله بلطجي

عدد الردود 0

بواسطة:

على

غلط

غلط ده أحد عملاء السبوبه وخروجه فى هذا الوقت مضر جدا فى وقت تواجه مصر حمله محمومه ومغرده للتشكيك فى كل شيء وتحقير أى إنجاز يتم .لقد تابعته فى عدة قنوات فضائيه كل تعليقاته هجوم على الدوله فى منتهى الحقد والغل .ياريت يلم نفسه ويشوفلوا شغلانه غير التآمر على البلد علشان السبوبه.

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطن شريف (بجد المرة دي)

يادي النيلة

الواد المصدي دة طالع يخرب تاني؟ انتو بتخافوا من تقارير الهيومان رايتس ووتش؟ دول معفنين اذا كان هم ولا امنستي.. دول ناس منبتة الصلة عن الواقع قاعدينلي في لندن ولا واشنطن ومديينها تقارير.. بتخافوا منهم ليه؟ يكتب اقرار ما نشوفش خلقته ولا في الشارع صدفة.. وياريت اول طيارة وعلى قطر مش عايزينه

عدد الردود 0

بواسطة:

فرعون

إلى 2

كل واحد ما لوش شغله و عاوز يطلع بسبوبه كويسه يشتغل ناشط. و كلهم ما سمعوشةعن حاجه اسمها تيران و صنافير و لكن كلهم بيفتوا و ياكدوا أنها مصريه. هو احنا اللى فيه ده من ايه غير الجهل و الفهلوة و الجعجعه. يا عينى عليكى يا مصر

عدد الردود 0

بواسطة:

عبد الله المصري

بيقولوا ناشط ايه ؟؟؟ دا احنا دافنينه سوا

ناشط حكوكي مشبوه مع سبق الدولارات والترصد اركن يا اسطي

عدد الردود 0

بواسطة:

النشتاء الصيع

الأشكال دي فعلا وجودهم كارثة على مصر

لو بيدي الامر يتم التخلص من هذه الأشكال لتجنيدهم للعمل في المشروعات التي ينفذها الجيش بنظام السخرة بدون مقابل طالما انهم يدعون كذبا حبهم وحرصهم على مصر التي نكبت بهم وبأمثالهم.

عدد الردود 0

بواسطة:

BIBO

الذئاب المنفردة

مالك عدلى .... احد الذئاب المنفردة لهدم الدوله المصريه .... كيف يطلق سراحه؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد جمال الدين ابراهيم

مفيش فايدة

ياجماعة احنا بنحاول ننظف وعليه لابد من استصدار تشريع سريع من البرلمان بمنع هولاء الخونة والغير وطنيين من حقوقهم السياسية وايضا منعهم من الظهور على الشاشات . فاهم ياابراشى .

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة