أكرم القصاص - علا الشافعي

مصر للألومنيوم :استيراد مليون طن ب400 مليون دولار وراء ارتفاع أسعار المنتج

السبت، 19 نوفمبر 2016 09:54 ص
مصر للألومنيوم :استيراد مليون طن ب400 مليون دولار وراء ارتفاع أسعار المنتج مصر للألومنيوم
كتب عبد الحليم سالم

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
كشف المهندس عبد الظاهر عبد الستار حسين، رئيس مجلس إدارة شركة مصر للألومنيوم بنجع حمادى، أن ارتفاع أسعار المادة الخام المستوردة من الخارج وراء ارتفاع الأسعار محليا، خاصة مع تحرير سعر الصرف، نافيا أن تكون الشركة تغالى فى أسعارها.
 
وأضاف عبد الظاهر ل"اليوم السابع" أن الشركة تستورد قرابة مليون طن خام سنويا، من الخارج بسعر الدولار الحالى، وبالتالى فإن تكلفة الإنتاج تزيد وفق الأسعار العالمية.
 
وقال إن ما تردد عن وصول سعر الطن من الألومنيوم إلى 45 ألف جنيه غير حقيقى تماما، مؤكدا أن أعلى سعر للطن بلغ 31 ألف جنيه.
وأشار إلى أن الشركة تصدر 60% من إنتاجها للخارج لتوفير الدولار  لشراء مستلزمات الإنتاج، والتى تصل لنحو  400 مليون دولار سنويا،  لافتا أن الشركة ألغت العديد من عقود التصدير لتلبية احتياجات السوق المحلى الذى تبيع له أرخص من سعر التصدير ووفق بورصة لندن وأسعارها.
 
وأوضح عبد الظاهر عبد الستار حسين أن الشركة  تبيع الطن المحلى بأقل 5 آلاف جنيه عن بيعه فى الخارج، إلا أنها تسعى لتلبية احتياجات السوق رغم الخسارة فيه ورغم ارتفاع أسعار الكهرباء.
 
 









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 7

عدد الردود 0

بواسطة:

Yasser taher

مصرللالومنيوم

مصرللالومنيوم تعانى ايضا من ارتفاع سعر الطاقة المبالغ فيه واعلى من الاسعار العالمية فلابد من حل المشكلة من هذه النقطة ايضا

عدد الردود 0

بواسطة:

خالدمحمودحسين المهدى

مصنع الألومنيوم

لابدمن نظره فعاله لهذا الصرح العظيم مصنع الألومنيوم فخر الصناعة فى مصر

عدد الردود 0

بواسطة:

مصطفى سعد

اسعار الالومنيوم نار

السلام عليكم كيف نتاعمل مع اسعار السوق فقد وصل طن الالونيوم 55 جنيه انا اخر مره اشتريت كان ب 52 جنيه وهل يوجد مكان او شركة ترشحها حضرتم للتعامل معها بعيد عن جشع التجار؟

عدد الردود 0

بواسطة:

سمير منصور

مش عارفين مين صح ومين غلط

الاسعار ارتفعت بالنسبة لخام الالمنيوم بنسبة 100/100 واكثر وحضرتك بتقول السعر 31 الف جنيه للطن والتاجر بيبيع ب46 الف بل وصلت فى بعض المناطق 50 الف السؤال من هو المسئول عن تضارب الاسعار فى سوق الالمنيوم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

محمود عبد الجليل

احنا اتخرب بيوتنا وقفلنا مصانعنا

الكلام ده مش موجود في الواقع ده كلام بس احنا اتخرب بيوتنا بسبب ارتفاع سعر طن الالمنيوم حاليا السعر في السوق 46500 وفي محافظات بتبيع اعلي من كده بكتير فيا ريت بلاش كلام علي ورق عايزين فعل علي ارض الواقع

عدد الردود 0

بواسطة:

Mohamed

حرام عليكم

الكلام ده كله كدب الطن ب 55 الف ولسه بيتكلموا فى زيادات الناس اتخربت بيوتها احنا مشينا نص الصنايعيه اللى عندنا والباقى بيشتغل والقبض مفيش

عدد الردود 0

بواسطة:

abo yousef

كده كتير والله

الطن من 50 الي 52 الف كتير

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة