أكرم القصاص - علا الشافعي

بالصور.. المستشار السياحى المصرى بمومباى: بشرة خير.. عودة السياح اليابانيين لزيارة مصر الشتاء المقبل.. و55 مليون مشاهد يابانى للحملة الترويجية على الإنترنت..ويؤكد:استئناف الرحلات للقاهرة نوفمبر المقبل

الأحد، 02 أكتوبر 2016 12:46 م
بالصور.. المستشار السياحى المصرى بمومباى: بشرة خير.. عودة السياح اليابانيين لزيارة مصر الشتاء المقبل.. و55 مليون مشاهد يابانى للحملة الترويجية على الإنترنت..ويؤكد:استئناف الرحلات للقاهرة نوفمبر المقبل التنورة المصرية تبهر الجمهور اليابانى خلال معرض JATA Expo
كتبت ــ ميرفت رشاد

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
قال إسماعيل عامر، المستشار السياحى المصرى فى مومباى والمدير الإقليمى المشرف على الترويج السياحى فى دولة اليابان، إن شهر سبتمبر الماضى، قد مثل نقطة انطلاق فى اتجاه عودة السياحة اليابانية إلى مصر بقوة خلال موسم الشتاء المقبل، حيث بدأت كبرى شركات السياحة اليابانية فى الإعلان عن برامجها لمصر على إثر الجهود الترويجية التى قام بها المكتب بالتعاون مع العديد من الجهات فى كل من مصر واليابان.
 
 
وأضاف "عامر" فى بيان صحفى، أن المكتب السياحى أطلق موجة جديدة من الحملة الإعلانية المباشرة للجمهور اليابانى على الإنترنت، الشهر الماضى، واستهدفت الحملة التى استمرت على مدار ثلاثة أسابيع تحقيق نحو 55 مليون مشاهدة للإعلان بالاستعانة بأكبر مواقع الإنترنت السياحية والعامة.
 
 
وأشار إلى أن المكتب السياحى المصرى، شارك فى فعاليات معرض JATA Expo والذى أقيم خلال الفترة 22 إلى 25 سبتمبر الماضى، حيث يعد الفعالية السياحية الدولية الأكبر فى اليابان، ويزوره سنويا نحو 150 ألف شخص من المهنيين والجمهور اليابانى الراغب فى الإعداد لرحلاته السياحية القادمة، وبلغت مساحة الجناح المصرى 72 م2 وشارك به 5 شركات سياحية بصفة عارض، فضلا عن عدد آخر من الشركات المصرية العاملة فى السوق اليابانى بصفة زائر.
 
 
وحرص السفير إسماعيل خيرت على حضور افتتاح المعرض وزيارة الجناح المصرى والالتقاء بالشركات العارضة، كما تم إذاعة كلمة موجهة من يحيى راشد وزير السياحة إلى السياح اليابانيين فى افتتاح الجناح المصرى.
 
 
وحظى الجناح المصرى هذا العام بتغطية إعلامية مكثفة فى وسائل الإعلام اليابانى، ووصف بأنه الأفضل بين باقى الأجنحة من حيث الديكور والتصميم والأكثر نشاطا وتفاعلا وجذبا للزوار، حيث تم على مدار فترة المعرض تقديم أكثر من 45 فقرة على مسرح الجناح المصرى تنوعت بين الأنشطة المهنية والجماهيرية.
 
 
وشهدت جلسات رسم الحنا المصرية إقبالا هائلا من اليابانيات اللائى اصطففن فى طوابير طويلة للحصول على نقش حنا فرعونى، كما اصطف العشرات للمشاركة مع الفنان المصرى سمير لبيب فى تشكيل قطع الفخار والحصول على هدايا فخار مصرى مجانية، وانتشرت على مواقع التواصل الاجتماعى صور زوار المعرض بجانب عارضات الأزياء الفرعونية بملابس نفرتيتى وكليوباترا، وتصدرت صور الملكتين المصريتين تغطية المعرض على موقع جريدة Asahi الأوسع انتشارا فى اليابان.
 
 
 كما شارك فى العروض فرقتان يابانيتان متخصصتان فى الفن الشعبى المصرى، قدمتا رقصات نوبية وفلاحى وصعيدى وسكندرى وغيرها من مختلف الأقاليم المصرية، وشاركت فرقة تخت شرقى يابانية بوصلات لموسيقى مصرية ومقطوعات لأم كلثوم، وهو ما حظى باهتمام وتفاعل كبيرين من الجمهور، كما قام الفنان المصرى محمود أمين بعرض بعض الرقصات البدوية .
 
 
وجاء عرض التنورة المصرى الذى قدمه لاعب التنورة – محمد غريب عضو فرقة محمود رضا للفنون الشعبية ليمثل قمة التفاعل مع الجمهور، حيث تجمع المئات منهم لمشاهدة العرض لدرجة أربكت الحركة فى ممرات المعرض المؤدية إلى الجناح المصرى، وصارت حديثا لليابانيين على مواقع التواصل الاجتماعى .
 
 
كذلك، شهد الجناح المصرى تنظيم عروض متحفية باستخدام قطع أثرية مقلدة قام بشرحها الفنان اليابانى المتخصص فى الكتابة الهيروغليفية شوران تمباكو والمرشد السياحى المصرى المقيم باليابان – لبيب القصاص، كذلك ألقت عالمة المصريات اليابانية الدكتورة شوكو موراجى محاضرة حول علم المصريات وقدمت عرضا مختصرا عن بعض مؤلفاتها فى هذا المجال .
 
 
ومن جانبها، شاركت بعض شركات السياحة المصرية بإلقاء محاضرات وعقد ندوات بالجناح المصرى عن المنتجات السياحية المصرية. كما تم تقديم المشروبات والحلويات المصرية لضيوف الجناح قدمها الشيف المصرى المقيم فى اليابان "محمد جمال"، فضلا عن توزيع المواد الدعائية المصرية .
 
 
وقام المكتب السياحى عقب المعرض مباشرة بتنفيذ قافلة سياحية بمشاركة 7 شركات سياحية مصرية، حيث جابت القافلة 3 مدن يابانية هى طوكيو وأوساكا وناجويا برعاية السفارة المصرية فى طوكيو وبالتعاون مع اتحاد شركات السياحة اليابانية JATA الذى حرص على حضور ممثليه للفعاليات فى المدن الثلاثة، كما شهدت الفعاليات لأول مرة منذ عدة سنوات حضورا مكثفا من كبريات شركات السياحة فى المدن الثلاثة، فضلا عن تغطية إعلامية واسعة فى وسائل الإعلام المهنى فى اليابان .
 
 
وتضمن البرنامج إلقاء كلمة ترحيب موجهة من يحيى راشد وزير السياحة المصرى للسياح اليابانيين وكلمات ترحيب من ممثلى اتحاد شركات السياحة اليابانية JATA وعروض تقديمية من جانب الشركات المصرية .
 
وخلال العرض التقديمى الذى ألقاه إسماعيل عامر المستشار السياحى المصرى خلال تلك السيمينارات، تم إلقاء الضوء على عمق العلاقات السياسية بين البلدين والتى انعكست فى زيارة رئيس الجمهورية الأخيرة إلى اليابان، والتى انعكست إيجابيا فى تهيئة المناخ لعودة السياحة اليابانية بقوة إلى مصر، كما تم الإشارة إلى انتهاء مصر من إنجاز خارطة الطريق السياسية والتى انعكست بدورها على تحسن الأحوال الأمنية فى البلاد مع التأكيد على رفع مصر لمستويات تأمين المطارات والأماكن السياحية إلى ما يوازى أو يزيد عن المعدلات العالمية فى هذا المجال.
 
 
وعرض "عامر" للتحسن الملحوظ فى الحركة السياحية الوافدة إلى مصر والتى بلغت 26% زيادة فى حجم الحركة فى شهر أغسطس 2016 مقارنة بنفس الشهر عام 2015 . ومن جانبها تطرقت شركات السياحة المصرية المشاركة إلى استئناف رحلات الطيران المباشر من اليابان إلى مصر اعتبارا من شهر نوفمبر القادم باستخدام رحلات الطيران العارض وبالتعاون مع شركة مصر للطيران، كما عرضت الشركات جانبا من برامجها للسياحة النيلية المخصصة للسياح اليابانيين.
 
 











 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 8

عدد الردود 0

بواسطة:

Dr shawki

بشرة خبر وعلى بركة الله

ولتذهب السياحة الروسية الى الجحيم وكفاية ابتزاز لمصر وطلبات سخيفة !!!!علما بان السائح الروسى من افقر السياح 35 دولار اكل شارب نايم فى اليوم

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد ابراهيم

مفيش فايدة

والله مفيش فايدة في البلد دي طول مافيه مسئولين ماعندهمش اي احساس ويفرقعوا في كلام فارغ غير حقيقي، بقى ده كلام فيه 55 مليون مشاهدة في 3 اسابيع، المفروض الراجل ده يرجع فورا لانه كاذب، انا كنت هناك والجناح جميل لكن نرجوكم كفاية تنورة

عدد الردود 0

بواسطة:

سامية على محمد

شاهدة عيان على المعرض

بالتاكيد هناك ايجابيات وحجم الاقبال كان ملحوظ لكن فيه ملاحظات ارجو الاهتمام بها اولها وجود عدد من منحل شخصية اعشاء السفارة يروجون لمشاريع خاصة بهم فى مصر وهى بعيدة عن مجال السياحة مثل شخص قدم نفسه على انه تامر ممدوح ودعا السياح للاستثمار العقارى فى مصر وقد لفت انتباه السفير خيرت لهذا الموضوع وقام بطرده من الجناح مشكورا.. التنورة كانت موفقة مع اهمية التنويع ايضا والموسيقى صاخبة قليلا بالنسبة لليابانيين .. بوجه عام المؤشرات ايجابية

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى

مباشر من اليابان

هوا ليه كل ما حد يعمل حاجه حلوه او يشتغل لازم نحبطه ونخلى طموحه شماعه اخطاء .. اللى شايف ان ال 55 مليون مش صح ياريت يفكر ان دى حمله متموله من حكومه يعنى كل مليم عليه مشاهده ولو جبت ابن اختى يكتب نكتتين على النت هايجيب كام الف لايك فى كام ساعه واللى بتقول ان الموسيقى كانت صاخبه دى اكيد ماراحتش لانى كنت هناك برضو وزى مابيقولو مذيعى الكوره امامك الجناح المصرى وعلى يمينك جناح امريكا اللى صوت الطبول فيه خارم ودن الناس اللى فى الحمامات كمان ولا دى مش من مصر فعادى احنا بس تخصص نهدم طموح البلد وكل واحد فينا يفتى ويسقى على حساب البلد اخيرا لو كل واحد بدوسه كيبورد بيطالب المسؤلين يرجعو علشان بيشتغلو يبقى نجيب الخواجات يمشوها بقى ونشهر افلاس العقول اللى بتكتب تعليقات بدون تفكير .. اتقو الله وكلو فته الفته حلوه

عدد الردود 0

بواسطة:

سامية على محمد

الى تعليق رقم 4 لماذا تجاهلت من يروج لمشروع عقارى فى المعرض

حضرتك رديت على كل جزئية فى التعليق وتجاهلت الاستاذ تامر ممدوح الذى كان يوزع كروت شخصية على زائرات المعرض ويروج للاستثمار العقارى فى احد المشروعات الفاخرة هل لذلك علاقة بالمعرض! لنكن عمليين ونحن نقيم حدث ما لان هذه وظيفة التعليقات على المواضيع واتمنى ان يقرأ السفير هذا التعليق لكى يؤكد على ما ذكرته.. اذا كان المعرض تمويل حكومى فمن حق الشعب ان يعترض على وجود الاستاذ تامر ممدوح الذى تصرف بطريقة مخالفة للتقاليد وشكرا للسفير الذى قام بطرده لانه يروج لمشروع خاص به وليس لمصر .. ما المشكلة ان نقول ان الموسيقى كانت عالية وصاخبة وتحتاج المرة القادمة لمزيد من الضبط!؟

عدد الردود 0

بواسطة:

سعاد حسين

شاهد ماشفش حاجه

يا تعليق رقم 2 يارقم 2 واخد بالك ولا ايه اوعى تكون من بتوع الحاره المزنوقه اللى لو مسكت يافطه فيها يادوب يشوفها اللى فاتحين الشباك لما حمله تتعمل فى الفضاء الانترنتى وتتشاف ايه مشكلتك ولو انتا مشوفتهاش يبقى حضرتك من بتوع المنيو العربى على الموبيل فطبيعى مش متعود على الشغل دا وبعدين فوقو بقى من الصنف المضروب دا ايه اللى يخليك تقول رجعو الراجل الكاذب مع انك بتقول ان الجناح جميل ودا من عمل الرجل الكاذب يا متناقض .. نداء عاجل الى الاخت الفاضله ساميه القاطنه بجانب الجناح المصرى اللى مش فاهمه منها حاجه ايه اللى جاب السفاره للعشا للجناح المصرى مش عارفه ليه وحشنى المحشى ابو خلطه .

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى

الى الاخت الفاضله ساميه

بهدووووووووء .. يا اختى الفاضله هل تعلمين ان ايام المعرض المفتوحه للجمهور لم يحضر فيها السفير وانه حضر فقط فى يوم الافتتاح اللى كان معمول للعاملين بالشركات السياحه اليابانيه وكانت مده زيارته حوالى نصف ساعه والسفير غير مطالب انو يقعد فى الجناح من الصبح لحد المغرب مثلا دى بتبقى زياره بروتوكوليه لان المعرض من تنظيم وزاره السياحه .. وبكدا نقدر نقول ان ماكنش فى جمهور اصلا وقت حضور السفير وانو حضر وقت الظهر يعنى ماكنش فى عشا زى ماحضرتك قلتى يبقى ممكن يكون اختلط الامر على حضرتك وقصدك معرض تانى ثانيا موضوع ان الموسيقى كانت صاخبه اقدر اقول وانا مطمن لانى كنت بزور المعرض برضو ان اقل صوت كان من الجناح المصرى وان الجمهور اللى انا منهم طلبت من المنظمين يرفعو الصوت بس رفضو علشان بيحترمو قوانين المعرض اللى ممنوع يزودو فيها درجه الصوت عن 80 درجه قياس محسوبه بعداد الكترونى وان الجناح المصرى كان اقصى صوت طالع منو 70 درجه وجناح امريكا كان 96 درجه متخطى القواعد ولو عملنا مقارنه لجناحين جنب بعض بالدرجات دى يبقى اسيبك القراء هما اللى يحكمو وبالهدوووووووووء

عدد الردود 0

بواسطة:

سامية محمد على

الى تعليق 4 و 7

يا استاذ تامر ممدوح معقولة السفير محضرش غير نص ساعة بس طول ايام المعرض! وانت بتقول انه بتمويل حكومى.. يعنى انت رديت على كل الجزئيات وبرضو محبتش تناقش توزيع الكروت على الزائرات اليابانيات بس! هل ده معقول.. ومشروع الاسكان اللى كان يتم الترويج بتاعه ليه متكلمتش عنه واتحدى انك تنكر.. وبعدين فين مقياس الصوت اللى انت بتتكلم عنه..!زعلان قوى ان انا انتقدت الصوت العالى فبتقول ان الصوت فى الجناح الامركيى كان اعلى ! بالظبط زى ما اقولك الاكل مثلا كان وحش تقول ما الاكل الامركيى كان اوحش! منطق غريب لكن واضح انكم مكنتوش متوقعين يكون فيه حد شايفكم ويرصد ملاحظات عليكم .. مرة تالتة لا ينفع ان يتم توزيع كروت لواحد ملوش علاقة بالمعرض على السيدات فقط ولا يصح توزيع كروت لاحد مشروعات العقارات على اليابانيين الا لو كان الغرض التهريج وطبعا لو انت رديت مش حتناقش النقطة دى وحتقعد تفتى .. وبرضو بقولك ان انا ذكرت ان كان فيه ايجابيات فى اول تعليق اشمعنى معقبتش عليها يا استاذ تامر ! لانك مش عاوز حد يتتبع مصلحة مصر ويتكلم فيها.. ربنا يحفظ البلد من الدب اللى عاوز يحميها فبيموتها زيكم كده .. مصر فوق الجميع وتشوية سمعة الناس يا استاذ تامر مبيعديش بسهولة وتشوية سمعة حدث مهم زى ده مش فى مصلحة حد

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة