أكرم القصاص - علا الشافعي

بالصور.. مدير مشروع الـ1.5 مليون فدان بالمنيا: أنهينا حفر 272 بئرا للمياه

الجمعة، 14 أكتوبر 2016 05:00 ص
بالصور.. مدير مشروع الـ1.5 مليون فدان بالمنيا: أنهينا حفر 272 بئرا للمياه فرحة أحد المهندسين بخروج المياه
المنيا – حسن عبد الغفار

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

العاملين بالمشروع: مفيش مسئول زار المواقع والنواب ميعرفوش مكانا فين

أكد المهندس عماد الدين يوسف، مدير أعمال المشروع القومى "1.5 مليون فدان"، أنه تم تخصيص 370 ألف فدان بمحافظة المنيا لزراعتها، وتقع غرب المنيا ويتم تنفيذه على 3 مراحل المرحلة الأولى 80 الف فدان وتتطلب 272 بئرا والثانية 140 ألف فدان، ويتم حفر 456 بئرا لها والمرحلة الثالثة 150 ألف فدان.

 

وأضاف يوسف فى تصريحات لـ"اليوم السابع"، أن المرحلة الأولى سوف يتم الانتهاء من حفر الآبار الخاصة بها نهاية أكتوبر فقد تم الانتهاء من حفر 224 بئرا بطاقة فوق 200 متر مكعب للبئر الواحد.

 

وأوضح مدير أعمال المشروع أن الطاقة الشمسية هى الطاقة التى سوف تستخدم فى تشغيل الآبار لضمان استمرارية المياه فى الآبار التى تم حفرها حيث إن تشغيل البئر سوف يعمل من 8 إلى 10 ساعات وهى مدة سطوع الشمس، وأشار إلى أنه سوف يتم استخدام أحدث طرق للرى وهى الرى بالتنقيط حيث إن تصرف البئر 120 مترا مكعبا فى الساعة وهو يروى 238 فدانا.

 

وقال المهندس عماد يوسف إن هناك بروتوكول تعاون بين وزارة الرى الموارد المائية والهيئة المصرية العامة للبترول وتقوم بتنفيذ 500 بئر بالإضافة إلى 100 بئر أخرى بين وزارة الرى والهيئة القومية للإنتاج الحربى.

 

وأضاف المهندس عماد أن المشروع يعمل به ما يقرب من 1500 ما بين مهندس وفنى وعامل، وأكد مدير المشروع أن أهم المعوقات التى تواجه العاملين بالمشروع هى الاتصالات حيث لا توجد شبكة اتصالات من أى نوع مما يتسبب فى عدم القدرة على تواصل العمال مع ذويهم والمعوق الثانى أن المشروع له مدخل واحد عن طريق البويطى رغم وجود 3 طرق طبيعية لو تم تمهيدها سوف تعمل على توفير الجهد والمال وهى درب الروبى بين سمالوط ومطاى ودرب القمادير بين المنيا وسمالوط ودرب الطوخى بين المنيا وأبوقرقاص.

 

وأكد المهندس عماد أن العاملين بالشروع يشعرون بالوحدة لعدم قيام أى مسئول بالمحافظة بالسؤال عليهم وزيارة المشروع سواء محافظ أو نواب، مشيرا إلى أن العاملين فى حاجة إلى دفعة نفسية قوية تساعدهم على مواصلة العمل لإنجاز المشروع القومى، وأضاف لا يعلمون مكان المشروع.

 

فرحة أحد المهندسين بخروج المياه

 خروج المياه من الطلمبات

صورة للمعدات داخل مشروع المليون فدان

خروج المياه من الطلمبات








الموضوعات المتعلقة


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 9

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري

الحل

زراعة الفول و القمح في الشتاء فقط لان حرارة الصيف تستهلك مياة كثيرة لابد من سرعة الإنجاز و الزراعة تعمل على تغطية مصر من الفول

عدد الردود 0

بواسطة:

رأس غارب

المليون فدان

انا واحد من الناس اللي بتحفر ف المكان دة والحمد لله المياه اللي طالع نقية جدا وان شاء بكرة وبعده لما الصحرا دي تتحول للون الاخضر هحكي لولادي اني كنت واحد من اللي بيبنوا مصر فالوقت اللي كان في ملايين بيتريقوا ويهدوا فيها .. بس احنا عندنا مشكلة جامدة .. فعلا الاتصالات منعدمة وانا بتصل بأهلي مرة فالاسبوع من تليفون قمر صناعي مكلف جدا .. ومن هنا انا بناشد الدولة التدخل ومحاولة حل هذه المشكلة ف اسرع وقت

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد جمال

تسلم الأيادي

سلمت كل يد تبني المستقبل و الاستقلالية لنا و لأبناءنا. هيا بنا نترجم حبنا لبلادنا الى عمل حقيقي، الشعب يريد التوجيه نحو البناء و التنمية، كلنا سواعد بناء و قلوب ملؤها الحب لبلادنا،، هيا للعمل بعيدا عن " المكلمانجية " الذين لا هم لهم الا الكلام المحبط،، احذروهم.. مصر قوية رغم الازمة العالمية، مصر قوية رغم المجرمين المتآمرين، مصر قوية برجالها و معهم و بهم السيد الرئيس عبد الفتاح السيسي. عاشت مصر، عاشت مصر.

عدد الردود 0

بواسطة:

أحمد علي

هيطلع واحد يقولك لأ مش عايزين مشاريع عملاقة.. عايزين سكر وزيت

للأسف كتير من الشعب بينظر تحت رجليه ، مش عايز مشاريع عملاقة ولا مشاريع تزيد الناتج المحلي ولا عايز يشتغل ولا عايز ينتج !! هو عايز سكر وزيت وسجاير وعايز يأنتخ.

عدد الردود 0

بواسطة:

مصر

رقم2

ربنا يبارك لكم..والله أنتم مثل أبطال أكتوبر..

عدد الردود 0

بواسطة:

موسي الدلجاوي

هيا الي العمل

العمل ،،العمل ،، العمل وباخلاص هوالطريق الوحيد للنجاه في الدنيا والآخرة .. ان شركات الاتصالات عليهاواجب اجتماعي تجاه الوطن ،، اما نواب الشعب فعليهم واجب اكبر ،، وابسط الواحبات هي زيارة هذا المشروع وحبذا لو تبرع كل منهم بجزء ولوبسيط من مكافأته للبسطاء من العاملين بالمشروع ،، وعلي جامعة المنيا ومديرية التربية والتعليم بالمنيا ان تفكر في اعداد رحلات لطلاب الجامعة والمدارس لزيارة موقع المشروع ،، هيا ،، من يبادر ؟

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد شحاته

ما شاء الله

اعانكم الله ووفقكم وسدد خطاكم كذلك نتمني من شركات المحمول اقامه بعض الابراج في المناطق دي لأحياء التواصل فيها . وهما اللي هيكسبوا سواء دلوقت او في المستقبل عند ارتفاع الكثافه السكانيه اعجبني تعدد الجهات اللي بتشتغل كل اللي يقدر علي حاجه يعملها ياريت كمان دعم من شركات اخري ممكن تساعد مثلا هنا شركه مساهمه البحيره (شركه الكهرباء) عندها كم من ادوات الحفر والمعدات وغيرها اكيد في كل محافظه الشركات دي تقدر تساعد اما بالحفر او تمهيد الطرق او حتي انشاء اناره مش لازم كل حاجه تتحملها جه واحده مش لازم كل اللي يحفر شركات مقاولات لو الجهات الاخري ساهمت هيخلصوا في وقت اسرع بمجهود اقل

عدد الردود 0

بواسطة:

anwar

تحيا مصر

تحقيق الاكتفاء الذاتى والتصدير للمنتجات الزراعيه هى بدايه النجاح لتوفير فرص العمل والعمله الصعبه وذلك بالتوازى مع الصناعه والاهم الاداره الحكيمه- اتمنى ان ارى بلدى احسن بلد فى الدنيا

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد ابراهيم

الى جموع الشعب اللى زعلانين علشان أزمة السكر !!!!

منطقة غرب المنيا مقرر انشاء مشروع لسكر البنجر بتمويل اماراتى لزرع أربعمائة الف فدان بالبنجر وإقامة ثلاث خطوط لإنتاج أربعمائة الف طن سكر وسد الفجوة بين الانتاج والاستهلاك وتشغيل آلاف الشباب العاطلين بمحافظة المنيا ---- الموضوع مش بسيط ولا سهل عايز إرادة من حديد وعايز تضافر الجهود وتوفير التمويل --- هيا شباب مصر ---- هيا حكومة مصر بدأت العجلة وحفرت الآبار وانطلقت منها المياة واراضى غرب المنيا أراضى خصبة ونحن لدينا خبرات عظيمة فى زراعة البنجر وإنتاجية الفدان وصلت لخمسين طن عايزين نخليها 30الف نبات *105 كيلوا يعنى 45 الى 50 طن للفدان * 400000فدان /3 /7=اكثر من 900 الف طن سكر يعنى ممكن نزرع نصفالمساحة بنجر للمشروع ونصفها قمح وفول ونحقق الاكتفاء الذاتى ---- اذا اخلص الجميع وسعوا الى البناء والتنمية فى اجواء نظيفة خالية من الفساد والمحسوبية والله سوف تتحول الحياة الى جنة على ارض مصر -

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة