أكرم القصاص - علا الشافعي

المطاعم فى رمضان مش أكل وعصير وبس.. لأ ده فى مسابقات للأكيلة التقال.. يعنى "أكل ببلاش"

الثلاثاء، 07 يوليو 2015 05:00 م
المطاعم فى رمضان مش أكل وعصير وبس.. لأ ده فى مسابقات للأكيلة التقال.. يعنى "أكل ببلاش" المطاعم فى رمضان
كتب محمد مصطفى - تصوير محمد الحصرى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لو تعبت من أكل المطاعم العادية اللى بتقدم أفكار تقليدية وزهقت من أكل البيتزا والبرجر ومن أكل البيت كمان وعايز تغير وتدوق حاجات مختلفة ومش غالية أوى، يبقى لازم تختار واحدا من المطاعم اللى بترفع شعار «من كل بلد أكلة».

اليوم السابع -7 -2015


المطاعم اللى من النوع ده مشهورة إنها بتقدم أكتر من أكلة من أكتر من مطبخ عالمى، يعنى البيتزا والبرجر وكمان الأكل الكورى بأطباقه الغريبة وألوانها الزاهية الشهية والصحية اللى بتتكون من 7 ألوان من الخضراوات والنشويات واللحوم، حيث يتميز المطبخ الكورى بطعامه الصحى، بفضل عدم إضافة الكثير من الزيوت أو الدهون بل تضاف إليه كميات كبيرة من الخضراوات وتتميز بتقليل الدهون زى طبق «بيبيمباب» اللى معناه الرز المخلوط والذى تمزج فيه أنواع متعددة من الخضار والمكونات الأخرى ضمن طبق واحد، وهو وجبة شهية وصحية، وكمان ممكن تجرب «البولجوجى» اللى بيعتمد على نفس الفكرة فى الأكل الكورى اللى بجد.

اليوم السابع -7 -2015


وبتحاول كمان المطاعم دى تقدم الأكل الشرقى البيتى اللى بيتناسب مع الصيام والأجواء الرمضانية زى الطواجن المعمولة بمزاج زى طاجن البطاطس باللحمة الموزة والأكلات المصرية القديمة اللى بتوحشنا من وقت للتانى، لكن بأسعار متوسطة تناسب الجميع.

اليوم السابع -7 -2015


وكمان مش بس هتاكل، هتلعب وهتكسب وده عن طريق مسابقات الأكل إلى بتقدمها مطاعم كتير واللى بتقام بين الأكيلة واللى بتميز المطاعم دى عن غيرها، فبتاكل وتستمتع بالمسابقات والمنافسة فى نفس الوقت، اللى بتتحدى الأكيلة بأطباق ضخمة زى ساندوتش برجر فى حجم البيتزا أو ساندوتش فاهيتا بطول 120 سنتيمتر، وتظهر المسابقة الأكيل الحقيقى من المزيف، حيث يمكن للأكيل الأصلى التهام كل محتويات الطبق فى وقت معين ليصبح الفائز وبالطبع لا يدفع شيئا.

اليوم السابع -7 -2015


لو نفسك فى عصير مختلف وزهقت من التمر هندى وقمر الدين يبقى عصير البطيخ المثلج هو الحل اللى بيروى العطش ويتقدملك بشكل غير تقليدى فى زجاجات تشبه البرطمانات الكبيرة.

وطبعا متنساش الحلويات الرمضانية الشهيرة اللى بتهون عليك صيام اليوم بأكمله، بأنواعها وأشكالها المختلفة، فممكن تجرب الكنافة المحشية بالكريمة أو المانجو أو كنافة اللوز والنوتيلا.


اليوم السابع -7 -2015









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 1

عدد الردود 0

بواسطة:

Masria

تقرير اليوم السابع للمطاعم رائع

....

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة