التأمينات: قرار الرئيس بزيادة المعاشات يخدم 3 ملايين مواطن

الإثنين، 04 فبراير 2013 - 01:04 ص

الرئيس مرسى

كتب سمير حسنى

فى مداخلة هاتفية مع برنامج "هنا العاصمة" على فضائية السى بى سى أجرتها ثريا فتوح، رئيس الهيئة القومية للتأمينات تعليقاً على قرار الدكتور مرسى برفع نسبة الزيادة فى المعاشات بنسبة 20% بدلاً من 15%، وقال إن تم رفع نسبة زيادة المعاشات المقررة عن عام 2005 لتكون بنسبة 20% بدلا من 15%، على أن يتم صرف الفروق المالية المترتبة على ذلك اعتبارًا من يوليو 2012.

وقالت، يبلغ عدد المستفيد من هذا القرار 3 ملايين شخص هم جميع أصحاب المعاشات التى تم ربطها قبل 30 يونيو،2005 وتابعت قائلة إن الزيادة تتحملها صناديق التأمينات وليست الموازنة العامة، ويستفيد منه نحو 3 ملايين مواطن، مشيرة أنها ساوت بين العاملين وبين أصحاب المعاشات، حيث كانت النسبة للعاملين 20% وشريحة المعاشات 15% فتم مساواتهم.

تعليقات (25)

1

تحيا العداله الاجتماعيه

بواسطة: خالد المصرى

بتاريخ: الإثنين، 04 فبراير 2013 01:30 ص

قرار حكيم ويغطى كثير من الازمات لمن هم على المعاش

2

خطوه محموده

بواسطة: مصرى

بتاريخ: الإثنين، 04 فبراير 2013 01:53 ص

ولكن المهم هنا هو رساله للرئيس علها تصله وهى فن مسك العصا من النصف ..لو أفترض أن من لم ينتخبك ثاءر على طريقة الحكم والأوضاع والنصف اللى انتخبك مستكين وراضى ..ألا توجد طريق لمراضاة النصف الثائر ..أكيد مؤكد هناك ألف طريقه وأولها خروجك على الشعب بخطاب لين متسامح وطلب المعونه منه فى الصبر على الأوضاع المترديه ولاترجعها للنظام السابق وتحمل ولو جزء بسيط منها أمام شعبك والثانى وهو مهم التاكيد على ابعاد من ليسوا فى الحكم عن الصوره تماما لأن الناس فقدت الثقه فى أى كلام يصدر عنهم وهم يضروك كثيرا عن مايفيدوك ..والباقى عليك ياريس ..أستمتع بالمنصب وبمراضاة الناس ودعواتهم لك بالتوفيق ..المصريين طيبين جدا ياريس وكلمه بتوديهم وكلمه تجيبهم وجدعان برضوا قوى ..اكسب حب واحترام الشباب أعتبرهم زى ولادك وعاملهم كما تحب أن يعامل اولادك بعدك . ياريس الشباب اللى معتصم عند القصر منذ شهرين لو عملت لهم وجبه يوميه من القصر ولو زكى مثل مادبة رمضان وعلى حساب الرئاسه تخرج لهم كل يوم كان الموضوع أنفض ..فعلها تشافيز وأيضا رئيس البرازيل أو الرجنتين لاأتذكر ..سيراك هؤلاء وكأنك ملاك وليس انسان وستطفى ء نار الغضب فى قلوبهم وستضرب اعداءاك الوهميين أو الحقيقين فى مقتل ووقتها سيقول الجميع لو كان يستطيع فعل شىء لنا لفعل ولكن الأيد قصيره والعين بصير وسيصبر الجميع ...يارب تصلك الرساله ولن أقول اسمى حتى لايعتقد أحد أننى انافق ..بل لوجه الله

3

عفارم عليك يا مرسى

بواسطة: مصرى بيحب الغلابه

بتاريخ: الإثنين، 04 فبراير 2013 02:15 ص

سيبك من مهاترات اللى مسميين نفسهم ثوار و نخبه وجبهة الدمار و بص شويه للغلابه و الفقراء يا مكترهم فى البلد اعمل حاجه حلوه لفقراء مصر وسيبك ممن يريدون تخريبها وتحيا الشرطه ورجال الامن رغم انف الحاقدين

4

القرار اصدرته الوزيرة من اسبوع وليس لمرسى فضل فيه هو بصمجى فقط

بواسطة: hassan

بتاريخ: الإثنين، 04 فبراير 2013 02:29 ص

ليس لمرسى فضل فيه غير انه بصم بس على القرار والوزيرة اعلنت القرار من اسبوع

5

يا مرسى يا مشهيصنا

بواسطة: واحد قرف

بتاريخ: الإثنين، 04 فبراير 2013 03:08 ص

فعلا هى دى العداله الاجتماعيه 5% بحالهم يعنى لو باخد 200 جنيه معاش هاخد على ال 8 سنين 80 جنيه ياااااااااه ده انا هروح اصيف السنه دى وهاكل لحمه واجيب فواكه وهجيب بنزين 90 للعربيه بدل ال 80 الى بيجى كل فين وفين ياه احمدك يارب فعلا هى دى العداله الاجتماعيه امال هى الثوره قامت ليه مش عشان ال 80 جنيه الى كلهم علينا مبارك واعوانه الوحشين

6

جاى على نفسك ليه

بواسطة: سعيد

بتاريخ: الإثنين، 04 فبراير 2013 03:30 ص

جاى على نفسك ليه يا راجل معاش ايه و5% انا مستنيك تقول 200% مش 20% ياناس حاسه بالناس اصحاب المعاش بقاء حرام عليكه

7

ياجماعه القرار بحكم محكمه وليس منحه من الرئيس

بواسطة: محمد ابراهيم ابوشنب

بتاريخ: الإثنين، 04 فبراير 2013 04:33 ص

هذا القرار كان بحكم محكمه حيث تم اعظاء العاملين بالدوله عام 2005 للعاملين بالدوله نسبه عشرين في المائه زياده بالمرتب واعظي اصحاب المعاشات نسبه خمسه عشر بالمائه وتم رفع قضيه من اصحاب المعاشات بمساواتهم بالعاملين بالدوله لانه مخالف للدستور لعدم مساواه اصحاب المعاشات بالعاملين بالدوله والفرق الخمسه في المائه كان يجب ان يصرف بأثر رجعي منذ عام 2005 وليس شهر يوليو 2012 والله فكروني بالمصنع اللي افتتحوه بالاسكندريه وكان يعمل منذ سنوات وسبق ان افتتحه نظيف حفظ الله الوطن

8

حكم محكمة

بواسطة: احمد العوضى

بتاريخ: الإثنين، 04 فبراير 2013 04:44 ص

هذا حكم محكمة وليس قرار صادر من الرئاسة هو نفذ الحكم خطا المفروض بأثر رجعى من 2005 ولكن حكومة هشام ورئاسة مرسى للاسف من يوليو الماضى وهى الزيادة يا اخواننا 5% العامين فى الدولةاخدها 20 والمعاشات 15 الفرق هو اللى يتحصل يعنى لا عدالة اجتماعية ولا بطيخ للاسف اخد من 7 اصر رجعى لن نسامحه ابدا وكل اصحاب المعاشات يدعون على من ظلمهم

9

تطبيييييييييييييييييييييييييييييييل

بواسطة: mazen

بتاريخ: الإثنين، 04 فبراير 2013 05:22 ص

يا جماعة الموضوع اساسه حكم محكمه من شهر 10اللي فاتت يعني ولا مرسي ولا غيره بلاش كدب بقي يعني ان شاء الله يتنفذ

10

اذا كان دا جنان فجنن

بواسطة: جمال محمد

بتاريخ: الإثنين، 04 فبراير 2013 06:48 ص

5%دى حق مش زيادة والمثل بيقول يا ما جاب الغراب لامة

11

الكذب حتى فى الشئى المغروف

بواسطة: مقهور

بتاريخ: الإثنين، 04 فبراير 2013 07:09 ص

قرار الرئيس ياكدابين
بتكدبوا وعوزين البلد تنفع اللة يخرب بيوتكم هو الرئيس لة قرارات بتنفع الناس ياظلمة

12

الجيزة

بواسطة: عبده عبد الفتاح

بتاريخ: الإثنين، 04 فبراير 2013 07:25 ص

الجمد لله

13

زيادة المعاشات علي حساب المواطن

بواسطة: مخنوق

بتاريخ: الإثنين، 04 فبراير 2013 07:54 ص

يا رئيس يا محترم الزيادة دي جاية من جيب المواطن لأنكوا زودتوا التأمينات علي المرتبات يعني بتخدوا من جيب المواطن وترجعوهالوا تاني والناس تصدق ان فيه زيادة والملام ده حصل معايا لأنهم زودوا عليا التأمينات بحوالي 30 جنيه وفيه ناس زودوا عليها 100 جنيه كفاية اشتغالات ونهضه تعبنا منها

14

اليوم السابع

بواسطة: اشرف

بتاريخ: الإثنين، 04 فبراير 2013 10:27 ص

اينة الحد الادنى للمعاشات للناس مشى لاقياة تاكل

15

yahoo

بواسطة: TAHA

بتاريخ: الإثنين، 04 فبراير 2013 10:44 ص

هى البلد لقية تاكل علشان يزود المعاشات

16

الكذب في كل مكان

بواسطة: زكريا

بتاريخ: الإثنين، 04 فبراير 2013 10:49 ص

صدعتونا يوميا بقراركم بزيادة المعاشات بنسبة 20% .. كذب وافتراء وتلاعب بالحقيقه.. اولا ليست الحكومة صاحبة القرار ولكنه حكم المحكمة الدستورية الصادر من سنوات .. ثانيا الذي سيتم صرفه هو نسبة 5% وهو الفارق بين الزيادة التني تمت للعاملين عام 2005 بنسبة 20% وما تم صرفه لاصحاب المعاشات وقدره 15% ثالثا ان الزيادة وقدرها 5% ستصرف علي المعاش الاساسي دون ايه اضافات .. يعني ملاليم بمعني ان اي صاحب المعاش اساسي عام 2005 وقدره 200 جنيه وذلك لاعلي شريحه معاش لمدير عام سيحصل علي مبلغ 10 جنيهات شهريا رابعا ان الفرق الذي سيتم صرفه سيكون من يوليو 2012 وليس من تاريخ حكم المحكمة او تاريخ صدور قرار العلاوة عام 2005 .. تلك هي الحقيقةو اتحدي هؤلاء الذين يمارسون عمليات التدليس والكذب علي الغلابه الاذكياء

17

الى الاخ رقم 5 احسبها صح

بواسطة: يحيي

بتاريخ: الإثنين، 04 فبراير 2013 11:13 ص

لو معاشك 200 جنية * 5% شهريا يبقى 10 جنية مضروب فى 12 شهر مضروب فى 8 سنين يبقى كام يبقى 960 جنية يعنى تقريبا خمس امثال المعاش وده للغلابة حاجة كبيرة فبلاش استهزاء وكمان ده اقل حاجة لو مستفاد منها 3 مليون مواطن تبقى الدولة هتدفعلهم مرة واحد حوالى 3 مليار جنية وده مش مبلغ صغير

18

الزيادة بدون اثر رجعي

بواسطة: كريم النوبي

بتاريخ: الإثنين، 04 فبراير 2013 11:24 ص

الى رقمي 5 و 17 هذه الزيدة بدون اثر رجعي اي يتم تطبيقها اعتبارا من يوليو القادم فقط وبدون اثر رجعي ، سلمي على الزيادة

19

زياده ولا سياسه

بواسطة: همس

بتاريخ: الثلاثاء، 05 فبراير 2013 12:05 م

ده كله كلام وكفيش نتايج فى غلابه وارامل مسؤلين عن ايتام وبتقبض 81 وصلت 150 جنيه فى الشهر بالذمه ده كلام ويقول 10%و20%تعمل ايه فى المن ده ارحمو المعدومين

20

العين بصيرة والايد قصيرة !

بواسطة: علمـوس

بتاريخ: الأربعاء، 06 فبراير 2013 07:57 ص

الحكومة عارفة كويس ان أصحاب المعاشات لهم الحق فى فرق العلاوة منذ 2005 وحتى تاريخة وكمان عارفة أنه يجب أن تسرى الزيادة منذ الآن وليس من أول يولية القادم .... لكن ما باليد حيلة والعين بصيرة والايد قصيرة .... ولازم نستحمل عشان حالة البلد .... وربنا المعين !

اضف تعليق

مشاركتك بالتعليق تعنى أنك قرأت بروتوكول نشر التعليقات على اليوم السابع، وأنك تتحمل المسئولية الأدبية والقانونية عن نشر هذا التعليق

بروتوكول نشر التعليقات من اليوم السابع