ضباط بـ"أمن الدولة" لأسرة معتقل: "أنتم محررتوش البلد وإحنا زى ما إحنا"

الجمعة، 18 فبراير 2011 - 05:38 م

محمود وجدى

كتبت إيناس البنا

استغاث أهل شاب يدعى "علاء حمدى محمد شحاتة" من محافظة أسيوط بمدينة صدفا تعرض للاعتقال من قبل رجال مباحث أمن الدولة منذ 58 يوماً.

وأكد أهله فى اتصال هاتفى مع "اليوم السابع" أن ابنهم كان يصلى فى المسجد عندما قامت قوات الأمن باعتقاله دون أسباب واضحة، وأشاروا إلى أنهم عندما بدأوا بالسؤال عنه قالوا لنا: "انسوا ابنكم ومحدش يسأل عنه تانى وأوعوا تكونوا فاكرين أنكوا عملتوا ثورة وحررتوا البلد إحنا زى ما إحنا".

وأشار أحد أقاربه إلى أنهم يريدون فقط معرفة مكانه سواء حيا أو ميتا والتهمة التى وجهت له إذا كان محتجزا حتى الآن، وأكد أن رجال الأمن هددوا أهله فى حالة تكرار السؤال على ابنهم مرة أخرى سيقومون باعتقالهم جميعا.

تعليقات (1)

1

حصل فعلن

بواسطة: محمد البهنسى

بتاريخ: الإثنين، 14 نوفمبر 2011 05:01 ص

يا جماعة محدش يسدق الكلام دة علفكرة انا من المحلة ومظنش ان فى ظابط امن دولة يقدر يعمل كدة والناس هتسيبو وبعدين يا جماعة اللى حصل دة لو حصل فعلن يحصل فى اى مكان الا الصعيد وانا عن نفسى شوفت منظر قدامى وانا بصلى فى جامع عندنا فى صلاة جمعة شوفت واحد دخل الجامع وقعد فى الجامع معانا وهوا فعلن كان ظابط امن دولة الناس كلها قامت علية كانت هتموتو والله شيخ الجامع اللى لحقو من ايديهم يا جماعة والله دول بقو فرااااااااااااااااااااان

اضف تعليق

مشاركتك بالتعليق تعنى أنك قرأت بروتوكول نشر التعليقات على اليوم السابع، وأنك تتحمل المسئولية الأدبية والقانونية عن نشر هذا التعليق

بروتوكول نشر التعليقات من اليوم السابع