أكرم القصاص - علا الشافعي

عصام شلتوت

تعاطفك لوحده مش كفايه.. ولا تبرعك!

الثلاثاء، 09 نوفمبر 2010 07:43 م

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
مين يقدر يقول إنه صاحب فضل على نادى بحجم الزمالك الكبير؟! كلام ماينفعش فيه نقاش، علشان كده جماعة التعاطف والتبرع لازم تراجع نفسها كويس قبل استكمال صيحة «تبرعوا للزمالك».. اللى فاكرين أصحابها إنهم اخترعوا الذرة.. أو فاهمين إنهم جبهة الإنقاذ البيضا!
يا ناس هو الدنيا جرى فيها إيه، مش معقول ولا مقبول إن النادى العريق يكون مع عباس قبل الحل عايش حياة وردية!

أما بعد قرار حل المجلس العباسى بـ 24 ساعة نكتشف إن الخزينة الزملكاوية فاضية ومافيهاش ولا مليم فده كلام خطير ومنطق أخطر.. ليه؟!

لأن المسيرة البيضاء إما عاشت أيام عباس بطريقة عشوائية.. أو «بالسلف والدين».. وماحدش عايز يفسر لنا أو يكشف لنا سر أيام عباس الخوالى وهل كان الزمالك يستدين؟!
أو كان عباس بيدفع من جيبه علشان يفضل بطل الحواديت فى ميت عقبة؟!
أو الزملكاوية كانوا ضحية خدعة.. والإعلام بكل أسف أو بعضه ساهم فى خداع ملايين الزملكاوية.. ولا الحكاية إيه؟!

إذن المستشار جلال إبراهيم مطالب وفورا بأن يفتح «الصندوق الأسود» لحالة الزمالك المادية ويعلن حقيقة الموقف بدل من جر اسم النادى العريق لميدان التبرع.. ولو بجنيه.. أو حتى مليون جنيه!

سيادة المستشار لازم توضح للرأى العام الزملكاوى فى مصر والعالم العربى خفايا الأزمة المالية المفاجئة واللى حصلت فى 24 ساعة هى الفاصلة بين مجلسك.. ومجلس عباس المنحل.

سيادة المستشار الزمالك لا يجوز أن يصبح يتيما.. أو عابر سبيل أو مسكينا حتى تجوز عليه الحسنة القليلة اللى تمنع بلاوى كثيرة.

سيادة المستشار.. الزمالك النادى والشعار يمكن أن يدر أرباحا خيالية بدلا من معاملته كطالب إحسان.

سيادة المستشار افتح ملف البوتيكات وكل الحركات واكشف المستور فى العقود.. وأرفض كل العهود، لأنك بجماهير وفية مسنود.. وخللى كل واحد لعب بمشاعر الجماهير البيضاء يدخل طريق مسدود.

سيادة المستشار ماذا ستفعل لو أن جماهير الأهلى مثلا.. مثلا.. قررت التبرع للزمالك؟
سيادة المستشار.. هل تنوى أن ينتشر فى الشوارع بشر لابسين فانلة وشعار الزمالك ويطوفوا فى إشارات المرور وعلى النواصى ومعاهم دفاتر تبرع طلبا للرأفة بحال الزمالك.. وهل ده وضع يرضيك؟!

سيادة المستشار.. أليس بينكم فى الجمعية العمومية.. أو المجلس المعين.. أو حتى فى ميت عقبة وضواحيها رجل يستطيع أن يخطط أو يفكر فى تنمية موارد الزمالك؟!
سيادة المستشار.. فى أى منفق ستوجه مبالغ التبرع؟
ومن هم الذين ستأتمنهم على جمع أموال باسم الزمالك؟

سيادة المستشار.. هل تعلم أن جمع الأموال يلزم له ترخيص بمدة محددة.. وهل أنت مدرك للفعل وردة فعله؟! بمعنى أن هناك من سيرفض وهذا حق أصيل أؤيده بكل صراحة باعتبار أن التمويل جزء مهم يجب أن تتوافر تصوراته عند من يطرحون أنفسهم للعمل العام وقيادة الأندية الكبرى خالص!

سيادة المستشار.. لو أن مكان الزمالك وشعاره.. وإمكانياته ونجومية اسمه ملك لشخص، أو مجموعة أشخاص لكان الآن من أغنى البقاع على وجه أرض بر مصر.. مش كده!

سيادة المستشار.. عايز أقول حاجة واحدة بس.. ألا وهى.. أن عرض إدارة الزمالك أو طرح اسم الزمالك على مستثمر أو شركة راعية.. أكيد طبعا سيكون لها الحق فى رئاسة وعضوية المجلس معناه ربما أكثر من 100 مليون جنيه.. أى والله.. بس طبعا هايكون لهم حق الإدارة.. وطبعا لن يجاملوا فيما هو بيزنس لصالح الزمالك.. وده لا يعنى أنك تجامل.. لكن يعنى أن الإدارات المهترئة المترهلة قبلك حولت الزمالك لكيان مريض فى حاجة دائمة لنقل دم.. وطبعا يلعبوا دور البطولة ويحضروا أكياس الدم.. بس نقطة.. نقطة.. لأ وكمان يطلعوا أصحاب فضل على الزمالك.

سيادة المستشار.. الزملكاوية فى كل بقاع الأرض يطالبونك بكشف أو فتح الصندوق الأسود للمجلس المنحل.. فهل تفعلها؟!
يارررررررررررب








مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة